جهانخبر برتر

دبیرکل سازمان ملل: جهان در حال پاشیدن است، ۲۶ ثروتمند جهان به اندازه نیمی از کل انسان‌های دنیا پول دارند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحده روز شنبه هشدار داد که جهان «در آستانه از هم پاشیدگی» هستیم.

وی «شنبه ۲۸ سرطان» در روز بین‌المللی نلسون ماندلا در کنفرانسی ویدئویی تاکید کرد که تنها « با یکدیگر می‌توانیم تهدید مشترک کووید-۱۹ را دفع کنیم.»

وی قدرت‌های جهانی را به نادیده‌ گرفتن نابرابری‌ها در نهادهای بین‌المللی متهم کرد اما گفت که همه‌گیری ویروس کرونا «فرصتی عمومی» برای ایجاد جهانی برابرتر و پایدارتر فراهم کرده است.

وی افزود که کووید-۱۹ در حال نمایان کردن نابرابری‌های عمیق است و گفت: «ضروری است که از طریق یک قرارداد اجتماعی برای دورانی جدید با این همه‌گیری نابرابری مبارزه کنیم.»

وی با اشاره به این نکته که بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ نقش مهمی در برجسته کردن نابرابری‌های رو به رشد داشته است، به افسانه در یک کشتی بودن همه انسان‌ها پرداخت: «در حالیکه همه ما روی یک دریا شناور هستیم، واضح است که برخی سوار بر کشتی‌های سوپریات هستند و برخی دیگر به بقایای کشتی روی دریا چسبیده‌اند.»

اختلاف درآمدها کاملا واضح است به طوریکه ۲۶ ثروتمند جهان به اندازه نیمی از کل انسان‌های دنیا پول دارند.

آنتونیو گوترش
دبیرکل سازمان ملل متحد

وی نابرابری را دارای اشکال مختلف معرفی کرد و افزود: «اختلاف درآمدها کاملا واضح است به طوری که ۲۶ ثروتمند جهان به اندازه نیمی از کل انسان‌های دنیا پول دارند.»

آقای گوترش در عین حال در ادامه نابرابری‌ها تاکید کرد که در دنیای امروز افزایش شانس زندگی به عوامل دیگر مانند جنسیت، خانواده، پیشینه قومی، نژاد و حتی فرد که دارای معلولیت نیست نیز ربط دارد.

وی گفت: «حتی قبل از بیماری همه گیر کووید-۱۹، بسیاری از مردم در سراسر جهان متوجه شدند که نابرابری‌ها فرصت‌های زندگی آنها را کاهش می‌دهد. آنها دیدند که جهان از توازن خارج شده است. آنها دیدند که اقتصاد سیاسی منابع را به سوی اقلیتی با امکانات ویژه هدایت می‌کند.»

تا کنون بیش از ۱۴ میلیون نفر در سراسر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر نیز در اثر ابتلا به این کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. سازمان ملل برای مقابله با این همه‌گیری و کمک به کشورهای فقیرتر درخواست کمک ۱۰.۳ میلیارد دلاری کرده است اما تنها توانسته است ۱.۷ میلیارد دلار از این رقم را تامین کند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا