خبر برتر

مراسم اعطای رتبه‌ی مارشالی به دوستم در شهر شبرغان برگزار شده است.

عالی‌ترین رتبه نظامی در افغانستان (مارشال) به‌گونه‌ی رسمی به عبدالرشید دوستم، معاون اول پیشین ریاست‌جمهوری و بنیان‌گذار حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان تفویض می‌شود.
به همین مناسبت امروز (چهارشنبه، ۲۵ سرطان) مراسمی در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان در جریان است. در این مراسم، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی، محمدشاکر کارگر رییس عمومی دفتر مقام ریاست‌جمهوری، شماری از اعضای شورای ملی و… حضور دارند.
رییس‌جمهور اشرف غنی فرمان اعطای رتبه‌ی مارشالی به عبدالرشید دوستم، معاون نخست پیشین ریاست‌جمهوری کشور را در بیست‌ویکم جوزا امضا کرده است.
در این فرمان ریاست‌جمهوری آمده است: «به تأسی از حکم فقره‌ی (۱۹) ماده‌ی (۶۴) قانون اساسی افغانستان، رتبه‌ی مارشالی را به شخصیت سیاسی کشور محترم عبدالرشید دوستم به پاس خدمات ایشان در حل بن‌بست‌های سیاسی و تأمین ثبات در کشور، اعطا می‌نمایم.»
اعطای رتبه‌ی مارشالی به آقای دوستم بخشی از توافق‌نامه‌ی سیاسی میان محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی که در تاریخ ۲۸ ثور به امضا رسید، بود. آقای دوستم در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته از عبدالله عبدالله حمایت کرد.
آقای دوستم سومین مارشال افغانستان است و رتبه‌ی مارشالی بلند رتبه‌ی نظامی در ارتش کشور می‌باشد.
نخستین بار این رتبه به شاه‌ولی خان، کاکای محمدظاهر، آخرین شاه کشور داده شد. او به‌خاطر گرفتن کنترل کابل از نیروهای تحت فرماندهی حبیب‌الله کلکانی به این رتبه‌ی نظامی رسید.
پس از آن، رتبه‌ی مارشالی در زمان حکومت حامد کرزی، به محمدقسیم فهیم، از فرماندهان برجسته‌ی جبهه‌ی مقاومت داده شد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا