اقتصاد

کار ساخت میدان ‌هوایی ننگرهار در ۳.۵ هزار جریب زمین آغاز شد.

کار ساخت بخش اول میدان هوایی غیرنظامی ننگرهار روز جمعه، بیستم سرطان آغاز شد. قرار است میدان هوایی ننگرهار در منطقه گمبیری ولسوالی شیوه (کوزکنر) در ۲۵ کیلومتری شهر جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار در ۳.۵ هزار جریب زمین ساخته شود.

برای ساخت بخش اول این میدان هوایی که شامل ساخت دیوار احاطه، برج‌های امنیتی و «فینس» می‌شود، ۸۰ میلیون افغانی بودجه در نظر گرفته شده است که از سوی دولت تأمین می‌شود. قرار است کار بخش اول آن در ظرف هشت ماه تکمیل شود.

در مراسمی که برای شروع کار ساخت بخش اول میدان هوایی ننگرهار ترتیب شده بود، محمدقاسم وفایی‌زاده رییس اداره هوانوردی ملکی، فضل‌محمود فضلی رییس اداره امور ریاست جمهوری، والیان ننگرهار و لغمان حضور داشتند.

محمدقاسم وفایی‌زاده در این مراسم گفته است که ساخت میدان هوایی ننگرهار ۳۶ تا ۴۰ میلیون دالر هزینه خواهد داشت و تلاش می‌شود که در جریان دو سال آینده کار ساخت آن تکمیل شود.

به گفته او، در حال حاضر در «وضعیت اضطراری و جوی نامناسب در میدان هوایی کابل»، هواپیماها در شهر مزارشریف یا هم در پیشاور پاکستان نشست می‌کنند، اما با ساخت میدان هوایی ننگرهار این مشکل حل خواهد شد.  رییس اداره هوانوردی ملکی گفت که این وضعیت مصونیت پروازها را آسیب می‌رساند و از میدان هوایی ننگرهار به عنوان بدیل میدان هوایی کابل در حالات اضطراری کار گرفته خواهد شد.

محمدقاسم وفایی‌زاده تأکید کرد که این میدان به میدان هوایی بین‌المللی تبدیل خواهد شد.

به گفته او، میدان هوایی ننگرهار با توجه به فرهنگ مناطق شرقی ساخته خواهد شد و با ساخت آن این مناطق به مارکت‌های کشور وصل می‌شود و زمینه عرضه تولیدات وطنی به بازار فراهم خواهد شد.

فضل‌محمود فضلی در این مراسم گفته است که با ساخت بخش اول میدان هوایی ننگرهار کار بخش دوم آن نیز آغاز خواهد شد.

او تأکید کرده است که جریان کار میدان هوایی ننگرهار را حکومت مرکزی و اداره محلی نظارت می‌کنند.

قرارداد ساخت بخش اول میدان هوایی ننگرهار که شامل ساخت دیوار احاطه، برج‌های امنیتی و «فینس» می‌شود، در ماه جوزا با شرکت «افغان گلوبل اپریشن» امضا شد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا