شاهدعلم

راز بین حس بویایی و ویروس کرونا چیست؟

دانشمندان امریکایی معتقدند که دلیل از دست دادن موقتی حس بویایی در بیماران کووید۱۹ را دریافته اند. از دید آن‌ها دلیل از دست رفتن بویایی و چشایی انزایم ۲ مبدل انژیوتانسین (Angiotensin-converting enzyme 2) می‌باشد.

تب، گلودردی، سرفه، درد در ناحیه سینه و ضعیفی علایم شایع بیماری کووید ۱۹ است. علاوه بر این، بسیاری مبتلایان به این بیماری برای روزها حواس شامه و ذایقه را از دست می‌دهند.

عامل از دست دادن بویایی و چشایی ممکن است یک انزایم باشد. پژوهشگران دانشگاه جانز هاپکینز توانسته اند در آزمایش های شان میزان بسیاری بالای انزایم ۲ مبدل انژیوتانسین (ACE-2-Enzym) را بیابند، آنهم در آن قسمت بینی که مختص بویایی می‌باشد.

این انزایم ممکن است مجرایی باشد که به ویروس کرونا امکان ورود به سلول‌های بدن را فراهم می‌کند. پژوهش‌های دیگر نیز به این امر اشاره دارند.

پژوهشگران در این تحقیق بافت‌های بینی ۲۳ بیمار را که در جریان عملیات بینی برداشته شده بودند، مورد بررسی قرار داده اند. این بیماران به ویروس کرونا مبتلا نشده بودند و به دلایل دیگر مثلا داشتن تومور یا سینوزیت جراحی شده بودند.

امکان روش‌های درمانی جدید؟

کارشناسان در مجله علمی  (European Respiratory Journal) نوشته‌اند که نتایج این تحقیق ممکن است نقطه آغازی برای درمان مبتلایان به ویروس کرونا باشد.

اندریو لن از دانشگاه امریکایی جانز هاپکینز در این باره گفت که این نتایج باید توسط تحقیقات دیگر مورد تائید قرار گیرد. او افزود: «اگر نتایج این تحقیق تائید شود، در این صورت ممکن است ما در موقعیتی باشیم که علیه عفونت (ویروس کرونا) با روش‌های درمانی ضد ویروس مبارزه کنیم، به طوری که داروی ضد ویروس مستقیما در بینی تطبیق شود.»

داکتر توبیاس ولته، از شعبه بیماری‌های ریوی دانشگاه طبی هانوفر آلمان که در این تحقیقات سهیم نبوده است، این مطالعات دانشمندان امریکایی «تحقیق زیرکانه» خواند که هم از دست دادن حس بویایی را در بسیاری از موارد ابتلا به کووید۱۹ توضیح می‌دهد و هم می‌تواند امکانات جدید درمانی را  فراهم کند. او همزمان پژوهش‌های دیگری را نیز ضروری می داند تا این یافته‌ها مورد تائید قرار بگیرد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا