خبر برتر

آمریکا: ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان را بعد از رهایی، در حبس خانگی تحت نظارت قرار دهید.

ایالات متحده امریکا برای خروج از بن‌بست رهایی زندانیان و آغاز مذاکرات صلح راه حل پیشنهاد کرده است. براساس گزارش رویترز، امریکا پیشنهاد کرده است که ۴۰۰ زندانی طالبان از زندان‌های افغانستان رها و در حبس خانگی تحت نظارت قرار بگیرند.

سه مقام ارشد امریکایی به رویترز گفته‌اند که این پیشنهاد طی هفته جاری از سوی دیپلمات‌های امریکایی با دولت افغانستان و طالبان مطرح شده است. براساس این پیشنهاد، دولت افغانستان و طالبان باید به گونه‌ی مشترک از محل نگهداری این زندانیان نظارت کنند.

به نقل از گزارش رویترز، زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان و دیگر دیپلمات‌های امریکایی تلاش می‌کنند مذاکرات صلحی را که به‌خاطر تکمیل نشدن روند رهایی زندانیان به تأخیر افتاده است، هرچه زودتر آغاز کنند.

به همین منظور،‌ خلیل‌زاد در چند روز گذشته به دوحه و کابل سفر کرد. او در جریان این سفرش با نمایندگان طالبان در دوحه و با مقام‌های دولت افغانستان در کابل در مورد رهایی زندانیان و آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صحبت کرد.

در همین حال، یک دیپلمات غربی در کابل نیز به رویترز گفته است که به نظر ایالات متحده و شرکای این کشور، اجازه دادن به گشت‌وگذار برخی از خطرناک‌ترین جنگ‌جویان گروه طالبان که نیروهای افغان آنها را به جرم ارتکاب «فجیع‌ترین» جنایات علیه بشریت بازداشت کرده‌اند، دیوانگی خواهد بود.

ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان و خود خلیل‌زاد تا کنون در این باره ابراز نظری نگرده‌اند.

از سوی هم، پیشنهاد حبس خانگی ۴۰۰ زندانی طالبان از سوی امریکا درحالی پیشنهاد شده است که رییس‌جمهور اشرف غنی روز گذشته پس از ادای نماز عید در سخنانی گفت که دولت افغانستان تا کنون چهارهزار و ۶۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرده است.

آقای غنی اما گفت که براساس قانون اساسی و قانون جزای افغانستان،‌ او صلاحیت رهایی این تعداد زندانیان را ندارد و در این باره لویه‌جرگه مشورتی را فرا می‌خواند تا تصمیم بگیرد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا