افغانستان

اداره عملیاتی ریاست جهموری: در مصارف لویه‌جرگه، از ۳۳۰ میلیون افغانی ۱۷۳ میلیون آن مصرف شده است.

اداره عملیاتی و حمایتی انکشاف ملی ریاست جمهوری می‌گوید که در مصارف برگزاری لویه‌جرگه مشورتی صلح ۵۲ درصد صرفه‌جویی شده است. بر اساس معلومات این اداره از مجموع ۳۳۰ میلیون افغانی که برای برگزاری این جرگه تخصیص داده شده بود،‌ حدود ۱۷۱ میلیون افغانی صرفه‌جویی شده است.

صداقت‌الله صادق، رییس اداره عملیاتی و حمایتی انکشاف ملی ریاست جمهوری روز پنج‌شنبه،‌ ۳۰ اسد‌ در یک نشست خبری گفت، بر اساس مکانیسمی که برای برگزاری لویه‌جرگه تطبیق شد، در مصارف آن صرفه‌جویی شده است.

او از ایجاد دیتابس اشتراک‌کننده‌گان از کارمندان خدماتی لویه‌جرگه بر اساس تفکیک مرکز و ولایت، تعیین هیأت در مراحل مختلف مصارف و توظیف تیم‌های نظارتی به منظور تأمین شفافیت از پروسه‌های خریداری و بخش‌های خدماتی،‌ تعیین نورم‌های مصارف غذا،‌ ترانسپورت، ‌جای بودباش و خدمات لویه‌جرگه بر اساس دیتابس، هم‌آهنگی به موقع در پروسه‌های لویه‌جرگه و مذاکره در قیمت مواد را از جمله مواردی یاد کرد که در صرفه‌جویی مصارف لویه‌جرگه نقش داشته است.

فهیم‌الله عبادی، رییس کمیته مالی برگزاری لویه‌جرگه مشورتی صلح گفت که بر اساس تجارب گذشته،‌ برای مصارف برگزاری این لویه‌جرگه حدود ۳۳۰ میلیون افغانی تخمین زده شده بود،‌ اما به دلیل ایجاد مکانیسم واضح و نظارت دقیق و موثر که از تیم‌های کاری صورت گرفته است، سبب شد که مصارف حقیقی لویه‌جرگه به حد اقل برسد.

عبادی افزود که با تطبیق این مکانیسم،‌ در مصارف لویه‌جرگه حدود ۵۲ درصد صرفه‌جویی شده و از مجموع بودجه که برای برگزاری لویه‌جرگه در نظر گرفته شده بود،‌ حدود ۱۷۳ میلیون آن به مصرف رسیده است. با این حال او خاطر نشان کرد که از مجموع بودجه اختصاص‌یافته ۱۵۶ میلیون افغانی پول نقد و به ارزش ۱۴ میلیون افغانی اجناس و تجهیزات باقی‌مانده است.

با این حال او توضیح داد که برای غذا ۲۸ میلیون افغانی،‌ برای مصارف خدماتی ۲۸ میلیون افغانی،‌ جای بودوباش برای خانم‌ها ۱۶ میلیون افغانی،‌ چاپ و توزیع کارت دعوت یک میلیون افغانی، تکنولوژی معلوماتی جرگه حدود ۱۲ میلیون افغانی،‌ بخش فرهنگی و آگاهی‌دهی حدود دو میلیون افغانی،‌ بخش ترانسپورت و کرایه هواپیما ۶۲ میلیون افغانی،‌ کرایه ترانسپورت کارمندان جرگه ۶۹ میلیون افغانی، حفظ و مراقبت جرگه حدود ۱۰ میلیون افغانی و مصارف متفرقه در جریان جرگه ۲.۵ میلیون افغانی هزینه برداشته است.

لویه‌جرگه مشورتی صلح از هفدهم تا نزدهم اسد در کابل تحت تدابیر ویژه امنیتی برگزار شد. در این جرگه نزدیک به سه هزار و ۵۰۰ نفر از سراسر کشور اشتراک کرده بودند.

این جرگه به منظور تصمیم‌گیری برای رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان برگزار شده بود که اعضای آن رهایی این شمار زندانیان را تأیید و محمداشرف غنی،‌ رییس جمهور کشور نیز فرمان رهایی آن‌‎ها را صادر کرد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا