افغانستاناقتصادخبر برتر

افغانستان و اوزبیکستان موافقت‌نامه ۱۰ساله انتقال برق امضا کردند.

این موافقت‌نامه روز «جمعه، ۷ سنبله ۱۳۹۹»، در جریان سفر هیأت بلندپایه دولتی افغانستان به اوزبیکستان در تاشکند به امضا رسیده است.

طبق معلومات وزارت خارجه و براساس این موافقت‌نامه، پس از تکمیل لین انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت که توسط اوزبیکستان و حمایت مالی بانک انکشاف آسیایی به ارزش حدود۱۰۰ میلیون دالر امریکایی ساخته می‌شود، در سال اول و دوم ۴.۲۵ گیگاوات‌ در ساعت و در سال‌های بعدی ۶ گیگاوات‌ در ساعت انرژی برق به افغانستان صادر خواهد شد.

وزارت خارجه می‌گوید که با تطبیق این موافقت‌نامه، برق ۲۴‌ساعته به ولایات شمالی‌، مرکزی، جنوب و جنوب‌غربی و پایتخت کشور فراهم می‌‌شود.

افغانستان بخش بزرگ از انرژی مورد نیاز خود را از اوزبیکستان و کشورهای تاجیکستان، ایران و ترکمنستان وارد می‌کند.

از جانب افغانستان محمدداوود نورزی، سرپرست شرکت برشنا و از جانب اوزبیکستان این موافقت‌نامه را داداجان عیسکولوف، رییس هیأت مدیره شبکه ملی برق این کشور امضا کرده‌اند.

این موافقت‌نامه در حضور محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه و  عمراکوف سردار اکتومویچ، معاون صدراعظم و وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری ازوبیکستان امضا شده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا