افغانستان

آمریکا: خلیلزاد به منظور تلاش برای آغاز فوری مذاکرات بین الافغانی به قطر رفت.

در آستانه‌ی آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، وزارت خارجه‌ی امریکا از سفر زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی این وزارت به دوحه، پایتخت قطر خبر داده است.

در اعلامیه وزارت خارجه‌ی امریکا که روز گذشته (شنبه، ۱۵ سنبله) منتشر شده، آمده است که آقای خلیل‌زاد برای پیشبرد تلاش‌های امریکا به‌منظور آغاز فوری مذاکرات بین‌الافغانی به منطقه سفر کرده است.

به نقل از اعلامیه، مردم افغانستان برای کاهش پایدار خشونت و یک توافق سیاسی که منجر به ختم جنگ شود، آماده است. در این اعلامیه از رهبران افغانستان نیز خواسته شده است که از فرصت تاریخی پیش آمده برای صلح استفاده کنند.

وزارت خارجه امریکا با تأکید بر این که «اکنون زمان شروع مذاکرات است»، همچنان گفته است که تمامی طرف‌ها باید برای رفع موانع آغاز مذاکرات بین‌الافغانی گام‌های مهم را بردارند.

سفر زلمی خلیل‌زاد به قطر درحالی صورت گرفته است که قرار است در آینده‌ی نزدیک مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه، پایتخت قطر آغاز شود. زمان دقیق آغاز این مذاکرات هنوز مشخص نشده است.

اخیرا گروه طالبان یک هیأت ۲۱ نفری را برای مذاکره با دولت افغانستان تعیین کرده است. ریاست این هیات را شیخ مولوی عبدالحکیم، قاضی‌القضات طالبان بر عهده دارد. شیرمحمد عباس استانکزی نیز به‌عنوان معاون هیأت مذاکره‌کننده‌ی طالبان تعیین شده است.

دولت افغانستان نیز از ماه‌ها قبل یک هیأت ۲۱ نفری را برای مذاکره با گروه طالبان تعیین کرده است. ریاست این هیات را محمدمعصوم استانکزی، رییس پیشین امنیت ملی بر عهده دارد.

قرار است این هیأت به‌زودی برای آغاز مذاکرات به دوحه سفر کند. همچنان گزارش شده است که عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی نیز برای افتتاح مذاکرات بین‌الافغانی به دوحه می‌رود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا