افغانستان

رویترز: هفت زندانی طالبان که به جرم قتل سربازان خارجی محکوم شده اند به قطر انتقال داده می‌شوند.

رویترز گزارش داده است که حکومت افغانستان هفت زندانی طالبان را که به جرم قتل سربازان خارجی محکوم شده اند، پیش از شروع مذاکرات صلح به قطر انتقال می‌دهد. قرار است هیئت مذاکره‌کننده افغانستان برای مذاکرات صلح به دوحه برود.
خبرگزاری رویترز به نقل از منبع خود گفته است که این زندانیان به زودی آزاد خواهند شد، هرچند که حکومت نمی‌خواست این زندانیان را به دلیل مجرم بودن در قتل سربازان خارجی رها کند.

این منبع به رویترز گفته است: «آن‌ها به زودی به دوحه انتقال می‌یابند.» او افزوده است که مقام‌های ارشد افغانستان نیز این هفته برای گفتگو با طالبان عازم دوحه می‌شوند.

براساس توافقنامه ماه فبروری ایالات متحده امریکا و طالبان، ۵۰۰۰ زندانی گروه طالبان و ۱۰۰۰ زندانی حکومت باید پیش از شروع مذاکرات صلح بین‌الافغانی آزاد شوند. حکومت افغانستان نزدیک به ۴۶۰۰ زندانی را آزاد کرد، اما رهایی حدود ۴۰۰ زندانی را به دلیل مرتکب شدن جرایم بزرگ به لویه جرگه مشورتی واگذار کرد.

بعد از این که لویه جرگه مشورتی به آزادی این زندانیان فیصله کرد، رئیس جمهور افغانستان فرمان رهایی آن‌ها را امضا کرد و ۸۰ تن آزاد شدند که جنجال دیگری رونما شد. کشورهای فرانسه و آسترالیا خواستند که زندانیان محکوم شده به دلیل قتل سربازان این کشورها آزاد نگردند.

حکومت افغانستان روز گذشته آزادی زندانیان باقی مانده گروه طالبان را از سر گرفت. معلوم نیست که تا حالا دقیقاً چه تعداد زندانیان باقی مانده آزاد شده اند، اما رئیس جمهور غنی روز گذشته گفت که حکومت همه تعهدات خود برای شروع مذاکرات صلح را انجام داده است.

منابع گفته اند که قرار است امروز هیئت مذاکره‌کننده صلح افغانستان عازم قطر شود، اما تاریخ دقیق شروع مذاکرات صلح مشخص نشده است. طالبان تاکید کرده اند که مذاکرات بعد از رهایی همه ۵۰۰۰ زندانی این گروه صورت می‌گیرد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا