افغانستاناقتصاد

وزارت زراعت: حاصلات گندم افغانستان امسال به ۵.۱ میلیون متریک تٌن رسیده است.

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری کشور می‌گوید که براساس نتایج یک سروی مشترک این وزارت و اداره‌ی احصائیه و معلومات کشور، حاصلات گندم افغانستان در سال جاری، به ۵.۱ میلیون متریک تُن رسیده است.

اکبر رستمی، سخن‌گوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری روز «یک‌شنبه، ۳۰ سنبله» گفته است که از مجموع این مقدار گندم، ۴.۰۳ میلیون متریک تُن آن از کشت‌زارهای آبی و ۱.۱۵ میلیون متریک تُن دیگر آن از کشت‌زارهای للمی به دست آمده است.

آقای رستمی افزوده است که این مقدار گندم از ۲.۶۶ میلیون هکتار زمین به دست آمده است.

او به نقل از سروی مشترک وزارت زراعت، آبیاری و مالداری و اداره‌ی احصائیه و معلومات افزوده است که ولایت‌های تخار، هرات، قندهار، هلمند، قندوز و غزنی به ترتیب بیشترین میزان گندم را در سال روان تولید کرده است.

براساس این سروی که در ۳۰ ولایت، ۱۷۷ ولسوالی و ۸۸۵ روستا انجام شده است، ولایت‌های پنجشیر، نورستان، غور، پکتیا، نیمروز و کاپیسا به ترتیب کم‌ترین میزان تولید گندم را داشته است.

از سویی هم، اکبر رسمتی گفته است که میزان تولید گندم امسال نسبت به سال گذشته به دلیل افزایش ساحات کشت و بیش‌ترشدن تولید در مزارع للمی، بیش از ۲۰۰ هزار متریک تُن افزایش یافته است. در سال گذشته، حاصلات گندم افغانستان به ۴.۹ متریک تُن رسیده بود.

او تأکید کردها ست که نیاز گندم جمعیت ۳۲.۹ میلیونی افغانستان در سال جاری، ۶.۴۹ متریک تُن است.

همچنان گفتنی است که افغانستان ۷.۳ میلیون هکتار زمین زراعتی آبی و للمی دارد که از این ۳.۴ میلیون هکتار آن تحت کشت قرار می‌گیرد. از جمع زمین‌های قابل کشت، ۲.۳ میلیون هکتار آن آبی و حدود یک میلیون آن نیز للمی می‌باشد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا