جهان

داکتر فائوچی: در دوران شیوع کرونا به فکر جبران «کمبود ویتامین دی» در بدنتان باشید .

آنتونی فائوچی، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ایالات متحده آمریکا می‌گوید در وضعیتی که جهان با شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، به فکر جبران کمبود ویتامین «دی» در بدنتان باشید.

در حالی که دکتر فائوچی بارها اعلام کرده بسیاری از مکمل‌های «به اصلاح تقویت کننده ایمنی بدن» که در دوران شیوع کرونا به بازار عرضه می‌شوند در واقع «هیچ کاری نمی‌کنند»، اما اعتقاد دارد که نباید از فواید ویتامین «دی» برای بدن در این دوران غافل بود.

این متخصص ارشد بیماری‌های عفونی که ۷۹ سال دارد، به تازگی در جریان یکی از برنامه‌های زنده اینستاگرامی گفت: «کمبود ویتامین دی باعث افزایش میزان حساسیت بدن در مقابل عفونت‌ها می‌شود… به همین دلیل شخصا از مکمل‌های ویتامین دی استفاده می‌کنم.»

ویتامین «دی» یک ویتامین محلول در چربی است که نقش مهمی در ایجاد و حفظ عضلات و سلامت کلی استخوان‌ها دارد. افرادی که با کمبود این ویتامین مواجه هستند، معمولا استخوان‌هایی نرم و شکننده دارند.

منبع اصلی تامین ویتامین «دی» نور خورشید و غذاهایی مانند ماهی، قارچ و شیر هستند.

بر اساس گزارش‌هایی که در ماه سپتامبر منتشر شد نیز پزشکان محقق دانشگاه شیکاگو ارتباط میان کمبود ویتامین «دی» و افزایش احتمال آلوده شدن به ویروس کرونا را تایید کرده‌اند.

اما شناخت این موضوع که آیا کمبود ویتامین «دی» دارید و در صورت مثبت بودن پاسخ به این پرسش، به چه مقدار مکمل برای جبران آن نیاز دارید نیز آسان نیست.

تشخیص کمبود ویتامین «دی» در بدن بدون انجام آزمایش خون دشوار است.

مصرف بیش از حد ویتامین «دی» آنهم در حالی که با مشکل کمبود آن در بدن مواجه نباشیم نیز خطرناک است. ویتامین «دی» مازاد در بدن می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی از حالت تهوع، از بین رفتن اشتها، یبوست و کاهش وزن گرفته تا سرگیجه و ایجاد مشکلاتی برای قلب شود.

بنابراین در مجموع به افرادی که از ویتامین «دی» مکمل استفاده می‌کنند توصیه می‌شود که اولا برای حفظ سلامت بدن، دوز پایینی از این ویتامین را مصرف کنند و ثانیا بهتر است برای تامین ویتامین «دی» مورد لازم، به سراغ منابع طبیعی آن یعنی نور خورشید و مواد غذایی همچون قارچ و شیر و ماهی بروند.

برای آفتاب گرفتن با هدف جذب ویتامین «دی» نیز پزشکان می‌گویند اگر از کرم ضدآفتاب آنهم با قدرت محافظت ۳۰ و بالاتر استفاده کنید، نمی‌توانید ویتامین مورد نظر را جذب کنید.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا