جهان

سازمان جهانی صحت ۱۲۰ میلیون تست کرونا در اختیار کشورهای فقیر قرار می‌دهد.

سازمان جهانی صحت می خواهد ۱۲۰ میلیون کیت از تست‌های سریع آنتی ژن را به کشورهای فقیر توزیع کند. این تست‌ها ساده، ارزان و سریع اند و می توانند از طریق آزمایشات گروهی گسترده شیوع پاندمی را کند سازند.

براساس گزارش سازمان جهانی صحت، ۱۲۰ میلیون تست سریع کرونا طی شش ماه آینده در اختیار کشورهای فقیر و با درآمد متوسط ​​قرار خواهد گرفت. تدروس آدنوم گبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی صحت گفته است که دو شرکت تولیدکننده تست‌های سریع “ابوت” و “اس دی بیوسنسور” با “بنیاد بیل و ملیندا گیتس” به عنوان بخشی از یک “ابتکار جهانی” در این مورد به توافق رسیده اند.

این ابتکار جهانی در ماه مارچ سال ۲۰۲۰ توسط سازمان جهانی صحت، کمیسیون اتحادیه اروپا، بنیاد گیتس و حکومت فرانسه راه اندازی شد. در این برنامه همچنین مراکز کنترول و پیشگیری از بیماری‌ها در افریقا، ابتکار کلینتون برای دسترسی به خدمات صحی، بنیاد تشخیص‌های ابتکاری جدید، صندوق جهانی و سازمان “Unitaid” مشارکت دارند.

شرکت‌های تولیدکننده تست‌های کرونا در بدل این همکاری‌ها ۲۰ درصد از تولیدات خود را به کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​و ۸۰ درصد را به بقیه کشورها تخصیص می‌دهند. همچنین کشورهای ثروتمند کمک‌دهنده نیز به اندازه کافی تست‌های سریع را از این دو شرکت به دست می آورند. به عنوان مثال آلمان قبلاً سفارش ۲۰ میلیون تست را داده است.

نتایج آزمایش سریع می‌تواند زنجیره انتقال ویروس را از بین ببرد

به گفته تدروس، نتیجه این تست‌ها بعد از ۱۵ تا ۳۰ دقیقه معلوم می‌شود. علاوه بر این، این آزمایش‌ها با قیمت پنج دالر امریکایی (۴.۲۷ یورو) بسیار ارزان هستند. دبیرکل سازمان جهانی صحت گفته است که این قیمت از این هم کاهش خواهد یافت.

تدروس در ادامه می گوید که “تست‌های سریع با کیفیت بالا به ما نشان می‌دهند که ویروس در کجا پنهان شده است، که این کلید اصلی یافتن سریع و تجرید کردن افراد ارتباطی و از بین بردن زنجیره انتقال ویروس کرونا است. این آزمایش ابزار مهمی برای حکومت‌ها است تا بتوانند فعالیت‌های اقتصادی را در کشورهای شان از سر بگیرند و سرانجام جان و معیشت انسان‌ها را نجات بدهند.”

کاترینا بویمه، رئیس بنیاد تشخیص‌های ابتکاری جدید (FIND)، که همچنین مشتاق این همکاری بود، می گوید: «زمانی که جهان و شرکای پیشتاز جهانی در عرصه صحت با اولویت‌های مشترک گردهم آیند، ما واقعاً می توانیم نشان دهیم که چه چیزی می تواند به دست آید.»

تست‌های سریع آنتی ژن چگونه کار می‌کنند؟

در حال حاضر اساساً سه روش آزمایش ویروس سارس کو وی ۲ وجود دارد: آزمایش آنتی ژن، آزمایش (PCR)  و آزمایشات سرولوژی (ELISA)

تست‌های سریع آنتی ژن مانند آزمایش PCR خصوصیات ژنتیکی ویروس را تشخیص نمی‌دهد بلکه پروتئین‌ها را کشف می‌کند. این تست شبیه تست بارداری به نظر می رسد، اما هنوز در دواخانه ها در دسترس نیست. در عوض این تست سریع توسط کارکنان آموزش دیده صحی انجام می شود. در این تست نمونه ای از حلق فرد گرفته می‌شود و سپس دیده می‌شود که آیا هر دو خط آبی نتیجه مثبت را نشان می‌دهد یا خیر. به این ترتیب، کارمندان صحی ظرف پانزده دقیقه می دانند که آیا فرد مورد نظر به این ویروس آلوده است یا خیر و در صورت لزوم می توانند بلافاصله فرد آلوده را تجرید کنند.

مزیت این نوع آزمایش این است که فرد مجبور نیست به آزمایشگاه برود و می تواند خیلی سریع و انعطاف پذیر در هر جا آزمایش کند. امید می رود که از این طریق زندگی هزاران نفر نجات داده شود و شیوع این ویروس در کشورهای فقیر کند گردد.

به عنوان مثال، این آزمایش ها را می توان به طور گسترده بالای کارمندان بخش صحی انجام داد. کرونا از میان این کارمندان در کشورهای با درآمد پایین زیاد قربانی گرفته است. به این ترتیب آزمایش سریع آنتی ژن را می توان در موسسات آموزشی، محل کار و خانه های سالمندان نیز استفاده کرد.

مهمترین نقطه منفی بسیاری از تست های سریع آنتی ژن این است که به اندازه آزمایش های تشخیصی “PCR ” که در لابراتوارها صورت می گیرد، قابل اعتماد نیستند. به طور خاص، احتمال این که این تست در مراحل اولیه ابتلا نتواند ویروس را کشف کند، وجود دارد.

با این حال، متخصصان امور طبی بیشتر طرفدار استفاده گسترده از آزمایش های آنتی ژن هستند، زیرا این تست این امکان را می دهد که افراد آلوده بیشتری قبل از بروز علائم در وجود شان شناسایی شوند.

همه تست‌های سریع قابل اعتماد نیستند

اکنون صدها نوع تست سریع در سراسر جهان در بازارها وجود دارند. بسیاری این تست‌ها قابل اعتماد هستند، نه همه آن‌ها. به عنوان مثال، در ماه مارچ اسپانیا دو محموله تست‌های سریع را که از یک شرکت بدون مجوز چینی خریداری کرده بود، به دلیل نقص‌هایی که داشت پس فرستاد.

انستیتویت امور صحی اروپا ” ECDC ” شکایت دارد که اگرچه تعداد زیادی تست ها به طور رسمی تایید شده و با مارک “CE ” اروپا به بازار عرضه می‌شوند، اما مطالعات بالینی وجود ندارد که موثریت طبی آنها را اثبات کند.

۱۲۰ میلیون تست سریع آنتی ژن که اکنون برای کشورهای فقیر برنامه ریزی شده است، اولین تست‌هایی اند که کلیه مشخصات تعیین شده از سوی سازمان جهانی صحت را دارند. به همین دلیل شرکت کوریای جنوبی” SD BioSensor ” و شرکت امریکایی ” Abbott ” مجوز اضطراری سازمان جهانی صحت را برای تولید این تست‌ها دریافت کردند یا به زودی دریافت می کنند.

این شرکت‌ها می گویند که این تست‌ها ۹۷ درصد دقیق اند، اما تحت شرایط مطلوب. در شرایط عادی دقیق بودن این تست‌ها بین ۸۰ تا ۹۰ درصد خواهد بود که یک خبر خوب است، اما در عین حال بدان معنی است که حدود ۲۰ درصد از افراد آلوده به ویروس کرونا تشخیص نخواهند شد و با احساس فریبنده ای که نتیجه آزمایش منفی دارند، باقی می‌مانند. این امر باعث می شود که این افراد آلوده کشف ناشده بیماری را به صدها نفر دیگر انتقال دهند.

نتیجه این که برای آزمایش سریع، آسان، ارزان و گسترده، تست‌ سریع آنتی ژن گزینه مناسبی است. با این حال، تست  PCR  که در لابراتوار صورت می‌گیرد، بیشتر قابل اعتماد است.

nk, af (Freund)

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا