جهان

وزرای خارجه امارات متحده عربی و اسرائیل برای نخستین بار در برلین دیدار کردند.

پس از عادی‌سازی مناسبات اسرائیل و امارات متحده عربی، وزرای خارجه دو کشور برای نخستین بار در برلین دیدار نمودند. وزرای مذکور همچنان مشترکاً از بنای یادبود هولوکاست نیز دیدار کردند.

پس از بهبود مناسبات میان اسرائیل و امارات متحده عربی، روز «سه شنبه ۱۵ میزان» گابی اشکنازی وزیر خارجه اسرائیل و عبدالله بن زاید ال نهیان وزیر امور خارجه امارات متحده عربی در برلین دیدار نمودند.

در پایان این دیدار وزیر خارجه اسرائیل از «آغاز یک دوره جدید» در مناسبات دو کشور سخن گفت و از امارات متحده عربی به دلیل شجاعت این کشور در اقدام به عادی سازی مناسبات تمجید نمود.

وزیر خارجه امارات متحده عربی نیز تأکید کرد که کشورش خواهان گشایش افق‌های همکاری در زمینه‌های مختلف می باشد.

همچنان هایکو ماس وزیر خارجه آلمان فدرال نیز از دیدار وزیران خارجه دو کشور در برلین استقبال نمود و آن را «افتخار خیلی بزرگ» برای برلین عنوان کرد.

وزرای خارجه دو کشور ضمن این دیدار همچنان از محل یادبود هولوکاست یا بنای یادبود از کشتار و قتل عام یهودی‌ها در جنگ دوم جهانی در دروازه براندنبورگ برلین دیدار نمودند. در تصاویری که وزارت خارجه اسرائیل منتشر کرده است، دیده می‌شود که عبدالله بن زاید ال نهیان در کتاب یادداشت بازدیدکنندگان نوشته است «هرگز دوباره» (Never again)؛ عبارتی که در پیوند به قتل‌عام یهودی‌ها توسط نازی‌ها به کار برده می‌شود.

امارات متحده عربی و بحرین به تاریخ ۱۵ سپتمبر سال جاری توافقنامه آغاز مناسبات دیپلوماتیک با اسرائیل را در واشنگتن به امضا رساندند. هر دو کشور غنی از نفت خاور میانه با امضای این قرارداد بر علاوه انتظار منفعت اقتصادی، همچنان خواهان تشکیل ائتلافی علیه دشمن مشترک خویش، ایران اند.

قبل از امضای توافقنامه بهبود مناسبات دو کشور مذکور با اسرائیل، فقط مصر و اردن به عنوان تنها کشورهای عربی با اسرائیل روابط دیپلوماتیک داشتند.

اسرائیل در برابر با امضای توافقنامه با امارات متحده عربی و بحرین، اعلام کرده است که الحاق مناطق اشغالی کرانه غربی رود اردن را متوقف می سازد، مناطقی که فلسطینی ها بر آنها ادعای ارضی دارند.

وزیر خارجه آلمان گفته است که اکنون با نزدیکی این سه کشور، باید از تحرک و پویایی ایجاد شده، در روند مذاکرات صلح منفعت برده شود: «یافتن راه حلی در منازعه میان اسرائیل و فلسطینی‌ها یک پیش‌شرط لازمی برای صلح و ثبات پایدار در منطقه است.»

وزیر خارجه آلمان راه حل دو دولت را برای حل این منازعه بهترین مدل عنوان کرده است.

NF/AF/DPA

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا