افغانستانخبر برتر

«ترامپ ممکن است خروج سربازان را از افغانستان شتاب بخشد»

رسانه‌های غربی به شمول شبکۀ سی‌ان‌ان امریکا گزارش کرده‌است که دانلد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا ممکن است روند خروج سربازان امریکایی را از افغانستان، شتاب بخشد.

به گزارش سی‌ان‌ان، ترامپ یک مخالف سرسخت حضور ارتش امریکا در افغانستان را که روزگاری خواستار استفاده از نیروی کشنده در برابر مهاجران غیرقانونی در درون امریکا و اظهار نظرهای نژادپرستانه زیادی داشته‌است، به‌عنوان مشاور ارشد پنتاگون گماشته‌است.

بربنیاد گزارش‌ها، درحالی که ترامپ از اوایل مخالف حضور امریکا در افغانستان بود، اکنون که تا ۷۰ روز دیگر درکاخ سفید است خواهد بود و می‌خواهد وعده‌هایی را که برای پایان حضور نظامی امریکا درافغانستان داده بود، عملی سازد.

در روزهای اخیر، چهار مقام بلند پایۀ پنتاگون به‌شمول مارک اسپر، وزیردفاع از سمت‌های شان از سوی ترامپ برکنار شده‌اند.

بر بنیاد گزارش‌ها، این مقام‌ها ازجمله آقای اسپر مخالف هر گونه خروج پیش از وقت از افغانستان بودند.

پیش از این، ترامپ گفته بود که تا پایان سال روان میلادی، نیروهای امریکایی را به‌گونۀ کامل از افغانستان بیرون خواهد کرد، اما مشاور امنیت ملی او گفت که نیروهای این کشور تا اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی به ۲۵۰۰تن کاهش خواهند یافت.

توافق صلح امریکا با طالبان

امریکا و طالبان در ماه فبروری سال روان میلادی توافق صلح را در دوحه، پایتخت قطر، امضاء کردند و بر بنیاد آن، قراراست که شمار نیروهای امریکایی در افغانستان، کاهش یابد.

طالبان در حالی بر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تأکید دارند که همین‌اکنون شمار این نیروها در افغانستان کمتر از پنج‌هزار است.

این در حالی‌ست که هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان، دو ماه می‌شود که در دوحه سرگرم رأی‌زنی‌ها برای آغاز رسمی مذاکرات صلح استد؛ اما تاکنون به توافقی نرسیده‌اند و حتا نتوانسته‌اند که روی کارشیوۀ آغاز مذاکرات توافق کنند.

روند صلح افغانستان بازنگری شود

سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور، از حکومت آینده امریکا می‌خواهد که روند صلح افغانستان را بازنگری و ارزیابی کند.

سه روز پیش، سرور دانش با انتقاد از افزایش خشونت‌ها و آن چه که همکاری نکردن طالبان در روند صلح می‎گوید، می‌افزاید که بیشتر زندانیان آزاد شده این گروه، برخلاف تعهدات شان به میدان‌های جنگ برگشتهاند.

پیروزی جو بایدن و شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا با واکنش‌های گسترده‌یی در افغانستان به‌همراه شده‌است.

ارگ ریاست‌جمهور نیز گفت که همکاری میان کابل و واشنگتن در بخش‌های گونه‌گون از جمله پیکار با هراس‌افگنی و ایجاد صلح در افغانستان ادامه می‌یابد.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی نیز در تویترش پیروزی جو بایدن را تبریک گفته‌است.

حدمد کزی، رییس‌جمهور پیشین که باری از جوبایدن انتقاد کرده بود و گفته بود که پاکستان برای بایدن با اهمیت‌تر از افغانستان، اکنون ابراز امیدواری می‌کند تا سیاست و روابط دولت بایدن با افغانستان کاملاً بر ایجاد صلح و ثبات متمرکز باشد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا