باید بدانیمشاهد

تفاوت «کرونا»، «زکام» و «آنفلوآنزا» چیست؟

تفاوت «کرونا»،«زکام» و «آنفلوآنزا» چیست؟

در فصل زمستان امسال با شیوع ویروس کرونا در جهان و با وجود علایم مشترک بین ویروس کرونا و آنفلوآنزا باعث شده است تا تشخیص آن‌ها از یک دیگر سخت شود.ریزش ،سرفه، گلودردی و تب علایم مشابه در بیماری های مختلفی اند که در آغاز نمی توان تشخیص داد که آیا ناشی از باکتری و یا ویروس اند. اینجا توضیح داده می شود که فرق زکام ، آنفولانزا و کرونا در چیست؟

زکام یا سرماخوردگی

به علت آنکه بیش از ۲۰۰ ویروس مختلف ممکن است سرماخوردگی ایجاد کنند، علائم سرماخوردگی بسیار متفاوت است. رینو ویروس‌ها شایع ترین علت شناخته شده سرماخوردگی هستند.ویروس سرماخوردگی از راه دهان یا بینی وارد بدن می شود، معمولا سرماخوردگی از طریق عطسه و سرفه می‌تواند منتقل شود، اغلب تماس مستقیم با شخصی که سرماخورده است یا استفاده از وسایل مشترک مثلاً ظروف ،حوله، تلفن و… نیز باعث انتقال بیماری می‌شود.

علائم و نشانه‌ها: شروع علائم سرماخوردگی یک تا سه روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس سرماخوردگی است. اولین علامت عمده آبریزش از بینی است. همچنین ممکن است در ابتدای دوره عفونت دچار خارش یا درد گلو، احتقان و گرفتگی بینی، کمی بدن درد یا سردرد خفیف شوید، در ادامه سیر بیماری ترشحات بینی تان غلیظ تر و زرد رنگ تر می‌شود. عطسه کردن، آبریزش از چشم، سرفه، تب ملایم و خستگی خفیف از جمله علائم بیماری سرماخوردگی است.در سرماخوردگی ساده، معمولا خارش گلو وجود دارد، بینی آب ریزش دارد و بعدا سرفه شروع می شود. چندین روز طول می کشد تا علایم گلو درد، آب ریزش بینی، سرفه بلغم دار، یا سرفه های خشک، تب و سردرد ظاهر شده و خوب شوند.

آنفلوآنزا

آنفلوآنزا  شایعترین بیماری ویروسی فصل سرما است که دستگاه‌ تنفسی ‌را درگیـر می‌کند و شدیدا مسری است. ‌مدت‌ زمان‌ شروع‌ علائم‌ آنفلوآنزا از زمان‌ وارد شدن‌ ویروس‌ به‌ بدن‌ ۴۸-۲۴ ساعت‌ است‌.ویروس‌های آنفلوانزا موجود در قطرات تنفسی از طریق سرفه و عطسه منتشر می‌شوند.در اغلب موارد این انتشار از فرد به فرد و معمولا از طریق تماس دست با آنچه که به ویروس آنفلوآنزا آلوده شده است و سپس تماس دست آلوده با دهان و بینی فرد منتقل می‌شود.

علائم و نشانه‌ها: آنفولانزا شما را یک باره گرفتار کرده و علایم اش بروز می کنند. سر و تمام اندام بدن درد می کند، سرفه خشک و خشکی گلو دارید. گلو درد می کند، بالا بودن درجه حرارت بدن از علائم بیماری آنفلوآنزا است.تب تا ۴۱ درجه سانتیگراد بالا می رود و غالباً با لرز همراه می باشد. احساس گرسنگی نمی کنید، کاملاً احساس می کنید خورد و خمیر شده اید، می خواهید در رختخواب دراز بکشید و می توانید ساعت ها بخوابید.علایم  عمومی آنفلوآنزا معمولا شامل تب و لرز، خستگی شدید و بدن درد است، حالت تهوع هم از دیگر علایم ابتلا به این بیماری است. توجه داشته باشید که آب‌ریزش بینی معمولا از علایم سرماخوردگی است و نه آنفلوآنزا. علایم مشترک این دو هم شامل سرفه، گلودرد و سردرد است

تفاوت آنفلوآنزا و سرماخوردگی

سرماخوردگی و آنفلوآنزا علایم مشابهی دارند، با این تفاوت که سرماخوردگی معمولا خفیف‌تر است و ممکن است بدون تب و یا با تب پایین باشد اما آنفلوآنزا بطور ناگهانی شروع می‌شود و با تب بالا همراه است.همچنین مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا آنفلوآنزا بهبود یابد، اما این مدت در سرماخوردگی کوتاه تر است. کودکان به علت سیستم دفاعی ضعیف بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند؛ چون این بیماری واگیر دار است در مکان‌های عمومی امکان انتقال بیماری آنفلوآنزا زیاد است.

کرونا

 به دلیل قرار گرفتن در فصل پاندمی کووید ۱۹، تفکیک کرونا از دیگر بیماری‌های ویروسی اهمیت زیادی دارد؛ چراکه کرونا دو فاز التهابی و ویروسی داشته که فاز ویروسی می‌تواند در برخی افراد دارای بیماری زمینه‌ای و دیگر افراد آسیب پذیر مشکلات عدیده و جدی ایجاد کند.کرونا یک بیماری تک علامتی نبوده که با تشخیص سریع همراه باشد؛ بنابراین با توجه به تشخیص پزشک و براساس شرایط بالینی بیمار، تست‌های تشخیصی بیشتری در این فصل انجام می‌شود.البته ممکن است در فصل پاییز تعداد تست‌های PCR منفی بیشتری دیده شود، چراکه افراد با علایم مشابه کرونا مراجعه کرده ولی بعد از تست، مشخص می‌شود که کرونا نبوده و با سایر ویروس‌های تنفسی درگیر شده است.

شروع بیماری کرونا تدریجی است.در کرونا گاهی دو تا سه هفته بیمار گرفتار است و دوره آن طولانی تر است. دوره بیماری کرونا طولانی تر، شروع آن تدریجی و تب آن نیز بین ۳۸ تا ۳۹ درجه است حتی گاهی تا ۴۰درجه.کرونا بدن درد و علائم گوارشی دارد که مهمترین علائم گوارشی آن بی اشتهایی است. درد در ناحیه معده ، اسهال ،تهوع و استفراغ از نشانه‌های دیگر کروناست. اگر فردی علائم عفونت دستگاه تنفسی فوقانی را داشت و یکی دو روز بعد متوجه شد حس بویایی و چشایی‌اش دچار مشکل شده این بیماری کروناست؛ نه آنفلوآنزا و سرماخوردگی.

اصلی ترین علایم ابتلا به ویروس کرونا تب، سرفه و تنگی نفس است.تفاوت کلیدی بین این سه مورد بروز تنگی نفس در ویروس کرونا است. تنگی نفس از علامت های شایع کووید-۱۹ است که قبل از التهاب ریه رخ می دهد. عموما آنفلونزا یا سرماخوردگی باعث تنگی نفس نمی شود مگر این که تبدیل به ذات الریه شده باشد که در این صورت هم باید با پزشک متخصص عفونی یا ریه مشاوره کنید.استاندارد طلایی تشخیص کرونا  روش‌های مولکولی هستند، اما این تست ها کمی گران قیمت هستند و نمی‌توانیم برای همه بیماران توصیه کنیم.در خصوص ماندگاری علائم کرونا معمولا حداقل تا دو هفته ادامه دارد. گاهی در موارد بستری در بیمارستان از دو هفته نیز  بیشتر شده ،در صورتی که در آنفلوآنزا اگر ۵ تا ۷ روز بیماری خاتمه پیدا می‌کند و در سرماخوردگی ۳ تا ۵ روزه بیماری خوب می‌شود. پس کوتاهترین در سرماخوردگی و طولانی ترین در کروناست.

با توجه به در پیش بودن فصل سرد سال و حرکت به سمت زمستان و درگیری و ارتباط مردم یا یکدیگر، امکان ابتلا زیاد خواهد شد؛ لذا دانستن علائم سرماخوردگی،آنفلوآنزا و کرونا شایسته توجه و دقت است تا بتوانیم راه حل درمان را سریع تر بیابیم و ادامه دهیم. با توجه به شیوع گسترده بیماری‌های تنفسی و ایجاد ابتلاهای زیاد در این فصل و در کنار آن خستگی کادر درمانی ، به شهروندان توصیه می کنیم: مصرف مایعات فراوان، استفاده از میوه‌ها و سبزیجات، رعایت آداب تنفسی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و رعایت موارد بهداشتی می تواند تا حد زیادی از انتشار این بیماری‌ها جلوگیری کند.

نویسنده:‌ زهرا اخلاقی
ماستر تغذیه و صحت عامه

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا