جهان

سازمان جهانی صحت: در سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۰۰ هزار تن در اثر ابتلا به سرخکان جان باخته اند.

به اساس تخمین سازمان جهانی صحت (WHO) و اداره صحت ایالات متحده امریکا (CDC)، در سال گذشته میلادی حدود ۲۰۷ هزار و ۵۰۰ تن از اثر بیماری سرخکان در جهان جان باخته اند.

در یک گزارش این دو نهاد آمده است که این رقم در مقایسه با میزان مرگ و میر ناشی از سرخکان در سال ۲۰۱۶، پنجاه درصد افزایش داشته است.

ناتاشا کروکرافت، کارشناس سازمان جهانی صحت گفته است که “از این تلفات جانی می شد جلوگیری صورت بگیرد”. بیشتر از همه کشورهای افریقایی از این مشکل رنج می برند.

 

در سال ۲۰۱۹ جمعاً نزدیک به ۸۷۰ هزار نفر به ویروس سرخکان آلوده شده بودند. این رقم از سال ۱۹۹۶ به این طرف تا این حد بلند نبوده است. به قول کروکرافت در چندین کشور جهان کودکان دو واکسینی را که برای معافیت در برابر این ویروس ضروری اند، به موقع دریافت نکرده بودند.

در حال حاضر بحران کرونا شرایط را دشوارتر ساخته است. به اساس اظهارات سازمان جهانی صحت حدود ۹۴ میلیون نفر در ۲۶ کشور جهان به دلیل پاندمی کرونا نتوانستند واکسین ضد سرخکان را دریافت کنند.

هنریتا فور، مدیر صندوق حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) گفت: «نباید بگذاریم که مبارزه ما در برابر یک بیماری کشنده مانع مبارزه ما در برابر یک بیماری دیگر گردد.»

دانه های سرخ روی جلد

سرخکان، که معمولاً بیماری اطفال خوانده می شود ولی ابتلا به آن در سنین بالا نیز اتفاق می افتد، می‌تواند پیامدهای مرگبار داشته باشد. واکسین ضد سرخکان برای اولین بار در سال ۱۹۶۳ مورد استفاده قرار گرفت. پیش از آن، به قول سازمان جهانی صحت، سالانه حدود ۲.۶ میلیون نفر از اثر این بیماری واگیر می مردند.

عامل بیماری سرخکان ویروس موربیلی است.

پس از آلوده شده به این ویروس، علایمی مثل تب، سرفه، ریزش آب بینی و گاهگاهی درد مفاصل بروز می‌کنند.

پس از مدت کوتاهی دانه‌های سرخ رنگ به روی جلد ظاهر می‌شوند. هفت تا هشت درصد بیماران تب لرزه می‌داشته باشند.

در سال گذشته میلادی (۲۰۱۹) در ۹ کشور جهان، به شمول جمهوری افریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کانگو، گرجستان، قزاقستان و اوکرایین، بیشترین موارد ابتلا به سرخکان ثبت شده است.

(dpa, epd, kna) / si, af

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا