افغانستان

ناتو: حتی با کاهش سربازان امریکایی به مأموریت ما در افغانستان ادامه می‌دهیم.

پس از نشر گزارش‌ها درباره احتمال خروج زودهنگام بخشی از نیروهای امریکایی از افغانستان به دستور رییس جمهور این کشور، دبیر کل ناتو اعلام کرد که هرنوع خروج شتاب‌زده هزینه سنگین را در پی خواهد داشت.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو روز «سه‌شنبه، ۲۷ عقرب» با نشر بیانیه‌ای گفته است که حتا با کاهش شمار سربازان امریکایی، ناتو به مأموریت خود برای آموزش، مشورت و کمک به نیروهای امنیتی افغانستان ادامه خواهد داد.

به گفته او، ناتو متعهد است که بودجه نیروهای امنیتی افغانستان را تا سال ۲۰۲۴ میلادی تمویل کند.

امریکا عضو کلیدی ناتو است. رسانه‌ها گزارش داده‌اند که قرار است شمار سربازان امریکایی از پنج هزار تن به دو هزار و ۵۰۰ تن کاهش یابد. انتظار می‌رود که دستور خروج این شمار از سربازان امریکایی به زودی از سوی دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا صادر شود.

با این حال، دبیر کل ناتو گفته است: «ما اکنون با یک تصمیم دشوار روبه‌رو هستیم. تقریباً ۲۰ سال است که در افغانستان حضور داریم و هیچ عضو ناتو نمی‌خواهد بیش از زمان لازم بماند، اما در عین حال هزینه ترک زودهنگام یا به طریق غیرهم‌آهنگ می‌تواند بسیار گزاف باشد.»

به باور ینس استولتنبرگ، افغانستان هنوز هم می‌تواند به مکان امنی برای تروریستان بین‌المللی بدل و از خاک این کشور علیه کشورهای عضو ناتو استفاده شود. او تأکید کرده است که داعش تلاش خواهد کرد تا خلافت از دست رفته خود را در سوریه و عراق، در افغانستان بازسازی کند.

با این حال، دبیر کل ناتو تأکید کرده است که همه اعضای ناتو یک‌جا به افغانستان رفتند و یک‌جا نیز ترک می‌کنند.

ناتو حدود ۱۲ هزار نیرو در افغانستان دارد. بیش‌تر این نیروها متعلق به امریکا است.

خروج سربازان امریکایی از افغانستان که بخشی از تعهد این کشور در توافق‌نامه دوحه است، در کابل نیز واکنش‌هایی در پی داشته است.

اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع ملی و صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری با اشاره به گزارش خروج زودهنگام نیروهای امریکایی از توانایی نیروهای امنیتی افغانستان یاد کرده‌اند.

خالد گفته است که احتمال کاهش و افزایش نیروهای امریکایی وجود دارد، اما خروج کامل صورت نمی‌گیرد. سخنگوی ریاست جمهوری نیز گفته است که همکاری افغانستان با متحدانش ادامه خواهد یافت.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا