افغانستانخبر برتر

گزارش جنایت جنگی در افغانستان؛ آسترالیا ۱۳ سربازش را از کار اخراج می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رییس ارتش آسترالیا اعلام کرد که ۱۳ سرباز نیروی ویژه این کشور را در پیوند به گزارش جنایت جنگی در افغانستان از کار اخراج می‌کند.

یافته‌های یک گزارش تحقیقی که در آسترالیا نشر شد، نشان می‌دهد که نظامیان این کشور ۳۹ غیرنظامی افغان را به صورت غیرقانونی کشته‌اند که کودکان نیز شامل آن بوده‌اند. ۱۹ سرباز آسترالیایی متهم به انجام این جنایت جنگی هستند.

این گزارش از سوی وزارت دفاع آسترالیا نشر شده است که تهیه آن زمان طولانی را در بر گرفته است.

تاکنون عاملان این جنایت جنگی مشخص نشده است.

ریک بور، رییس ستاد ارتش آسترالیا، هویت ۱۳ سرباز را مشخص نکرد، اما گفت که آن‌ها از جمع ۱۹ سرباز فعلی و سابق نیستند که ممکن است با اتهامات کیفری روبه‌رو شوند.

او گفته است که اطلاعیه‌های صادرشده به این سربازان سپرده شده است.

از جانب دیگر، رویترز روز پنج‌شنبه گزارش داد که دست‌کم ۱۰ سرباز آسترالیایی از صفوف نیروهای این کشور اخراج شده‌اند.

گزارشی که جنایت جنگی سربازان آسترالیایی را برجسته کرده است، سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۶ را در بر می‌گیرد.

عالی‌ترین مقام‌ نظامی آسترالیا پس از نشر این گزارش به صورت رسمی عذرخواهی کرد.

پس از نشر گزارش جنایت جنگی سربازان آسترالیایی، برخی از نهادهای حقوق بشری خواستار پرداخت غرامت به قربانیان و تأمین عدالت شده‌اند.

ارگ ریاست جمهوری در واکنش به نشر گزارش وزارت دفاع آسترالیا مبنی بر بدرفتاری شماری از نظامیان این کشور در افغانستان، گفته است نشر این گزارش اقدام لازم به هدف تأمین شفافیت و کسب اطمینان از طی مراحل قانون رسیده‌گی به چنین قضایا می‌داند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا