افغانستان

افغانستان در سال ۲۰۲۰ میلادی دومین کشور مرگ‌بار برای خبرنگاران بوده است.

کمیته حفاظت از خبرنگاران در تازه‌ترین گزارش خود گفته است که دست‌کم ۳۰ روزنامه‌نگار در سال جاری میلادی در جهان جان خود را از دست داده‌اند.

در گزارش این کمیته که روز گذشته «سه‌شنبه، ۲ جدی» منتشر شده، آمده است که از مجموع ۳۰ روزنامه‌نگار، ۲۱ نفر شان به‌شمول ۱۹ مرد و دو زن قربانی قتل‌های تلافی‌جویانه شده‌اند.

براساس گزارش کمیته حفاظت از خبرنگاران، شمار روزنامه‌نگارانی که قربانی قتل‌های تلافی‌جویانه شده‌اند، در مقایسه به سال گذشته بیش از دو برابر افزایش را نشان می‌دهد. طبق این گزارش، سال گذشته ۱۰ روزنامه‌نگار در جهان در این گونه حملات جان خود را از دست داده بودند.

کمیته حفاظت از خبرنگاران گفته است که بیشترین موارد قتل خبرنگاران در سال ۲۰۲۰ میلادی، پس از مکزیک در افغانستان، سوریه و فلیپین صورت گرفته است.

پنج نفر در مکزیک، چهار نفر در افغانستان، چهار نفر در سوریه، سه نفر در فلیپین، دو نفر در هاندراس، دو نفر در هند، دو نفر در عراق، یک نفر در بنگلادیش، یک نفر در باربادوس، یک نفر در کولمبیا، یک نفر در ایران، یک نفر در نایجریا، یک نفر در پاراگوئه، یک نفر در سومالیا و یک نفر دیگر در یمن جان باخته‌اند.

در گزارش این کمیته آمده است که روزنامه‌نگاران در این کشورها به دست باندهای تبهکار و گروه‌های شبه‌نظامی به قتل رسیده‌اند.

جوئل سیمون، مدیر اجرایی کمیته حفاظت از خبرنگاران افزایش دو برابر قتل روزنامه‌نگاران را وحشتناک خوانده و گفته است که جامعه جهانی در مبارزه با مصونت از مجازات عاملان قتل روزنامه‌نگاران موفق نبوده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا