جهان

اوباما، بوش و کلینتون برای جلب اعتماد مردم واکسن کرونا خواهند زد.

باراک اوباما گفت واکسن ویروس کرونا را دریافت خواهد کرد و حاضر است از این روند فیلمبرداری کند تا به تقویت اعتماد مردم به برنامه واکسیناسیون در ایالات متحده یاری رساند. 

آقای اوباما گفت بنا دارد به محض آماده شدن واکسن آن را دریافت کند و همه آمریکایی‌ها را تشویق کرد تا علیه کووید-۱۹ خود را واکسینه کنند. 

آقای اوباما، ۵۹ ساله، به «برنامه جو مدیسون» در رادیو سیریوس اکس‌ام در مصاحبه‌ای که قرار است به طور کامل در روز پنجشنبه پخش شود، گفت: «من این واکسن را دریافت خواهم کرد. ممکن است آن را در یک برنامه‌ای تلویزیونی انجام دهم یا از آن فیلم بگیرم تا مردم هم بتوانند به دانش و این واکسن اعتماد کنند.» 

او افزود: «چیزی که به آن اعتماد ندارم ابتلا به کووید است.» 

با آماده شدن ایالات متحده آمریکا برای اجرای طرح واکسینه کردن مردم طی هفته‌های آینده، اظهارات آقای اوباما برای مقابله مستقیم با تردیدهای جاری درباره واکسن و جنبش «ضد واکسن» در سطحی گسترده‌تر، ابراز شد. 

روسای جمهور سابق، بیل کلینتون و جرج دبلیو بوش نیز از قرار معلوم اظهار داشتند این واکسن را به طور علنی دریافت خواهند کرد تا اطمینان مردم به برنامه واکسیناسیون را تقویت ببخشند. 

هر دوی شرکت‌های فایزر و مدرنا برای اخذ مجوز استفاده اضطراری برای واکسن خود، درخواست‌هایی را تسلیم اداره دارو و مواد غذایی ایالات متحده کرده‌اند. مقامات اداره دارو و مواد غذایی قرار است در تاریخ ۱۰ دسامبر با مقامات هر دو شرکت ملاقاتی داشته باشند. 

آمریکا تاکنون حدود ۲۷۴ هزار مرگ حاصل از کووید-۱۹ را گزارش کرده است و موارد ابتلای جدید و نرخ بستری شدن در بیمارستان نیز در حال ثبت رکوردهایی جدید در کشور است. 

علی‌رغم این آمار، میلیون‌ها نفر در سراسر این کشور نسبت به ایمنی واکسن‌های کووید-۱۹ تردید دارند. 

به گزارش نظرسنجی سازمان گالوپ که در ماه گذشته منتشر شد، حدود ۴۲ درصد جامعه آمریکا، یعنی حدود ۱۳۷ میلیون نفر گفته‌اند وقتی این واکسن آماده شود آن را دریافت نخواهند کرد، البته این آمار نسبت به نرخ ۵۰ درصدی این گروه در ماه سپتامبر، کاهش یافته است. 

در همین نظرسنجی نشان داده شد بزرگسالان غیرسفیدپوست کمتر احتمال دارد واکسن بزنند، گرچه به نحوی بیشتر و خارج از تناسب تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته‌اند. 

حدود ۶۲ درصد از بزرگسالان سفیدپوست گفتند این واکسن را دریافت خواهند کرد، در مقابل ۴۸ درصد از بزرگسالان سیاه‌پوست و سایر گروه‌های در اقلیت نژادی، اظهار داشتند چنین کاری خواهند کرد. 

آقای اوباما نیز در مصاحبه روز چهارشنبه خود به این اختلاف اشاره کرد. 

او گفت: «من درک می‌کنم که به صورت تاریخی، اگر به زمان آزمایش تاسکیگی به این طرف برگردیم، چرا جامعه آفریقایی-آمریکایی نسبت به این موارد کمی تردید دارد.» 

از سال ۱۹۳۲ تا ۱۹۷۲، گروهی از دانشمندان روی ۴۰۰ مرد سیاه‌پوست بدون اطلاع یا رضایت ایشان، درباره بیماری سیفلیس آزمایش کردند. این کار به آزمایش تاسکیگی معروف شد. 

آقای اوباما افزود: «اما واقعیت ماجرا این است که واکسن‌ها دلیل این هستند که ما دیگر با بیماری فلج اطفال روبه‌رو نیستیم. و به دلیل واکسن‌ها است که دیگر تعداد پرشماری از کودکان در اثر ابتلا به سرخک، آبله مرغان یا بیماری‌های دیگری که قبلا چندین جامعه را به طور کامل نابود می‌کردند، جان خود را از دست نمی‌دهند.» 

برخی از متخصصان پزشکی می‌گویند سرعت طراحی و تولید این واکسن‌ها عاملی برای نگرانی مردم درباره ایمنی آن‌ها است. 

همچنین میزان رو به افزایشی از اطلاعات کذب درباره ویروس کرونا پخش شده که به راحتی در فضای مجازی قابل مشاهده است. 

بعضی از اتهامات غیرواقعی‌تر، اظهار می‌دارد بیل گیتس، موسس مایکروسافت، به علاوه شرکت‌های بزرگ داروساز و سازمان جهانی بهداشت این ویروس را برای منفعت مالی خود خلق کرده‌اند. 

شرکت‌های بزرگ داروساز از عناصر کلیدی تولید واکسن ویروس کرونا بودند و بنیاد گیتس و سازمان جهانی بهداشت هم به توزیع آن‌ها کمک می‌کنند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا