علم

«سیلیکون ولی»(Silicon Valley)، شرکت های بزرگ تکنالوژی از کالیفرنیا به تگزاس می‌روند.

«سیلیکون ولی»(Silicon Valley) از دهه ۱۹۳۰ تاکنون قلب تپنده دنیای فناوری و کانون بی‌رقیب آن بوده است اما در هفته‌های اخیر، با ظاهر شدن پیامدهای اقتصادی کرونا در سیلیکون ولی، به موقعیت این منطقه به عنوان کانون فناوری چند ضربه قدرتمند وارد شده است.

شماری از شرکت‌های بزرگ به کارزاری  پیوسته‌اند که «تگزیت» نامیده شده است. این شرکت‌ها ادارات خود را در شمال کالیفرنیا ترک و مقر جدید خود را در تگزاس ایجاد می‌کنند.

اگرچه فیسبوک، اپل و گوگل به این موج نپیوسته‌اند اما برخی دیگر از شرکت‌های‌ قدیمی، رهبران فناوری و سرمایه‌گذاران خطرپذیر در حال جابه‌جایی هستند.

اوراکل، غول بانک اطلاعات که همین یک سال پیش یک قرارداد حمایت مالی ۲۰ ساله به ارزش ۱۸۰ میلیون دلار امضا کرد تا ورزشگاه بیس‌بال سانفرانسیسکو جاینتس را به پارک اوراکل تغییر نام دهد، اعلام کرده است که از ردوود سیتی در کالیفرنیا به آستین تگزاس نقل مکان می‌کند.

دبورا هلینگر، سخنگوی این شرکت، به سی ان ان گفت: «ما معتقدیم که این نقل مکان بهترین موقعیت را برای رشد اوراکل به وجود می‌آورد و انعطاف‌پذیری بیشتری برای کارکنان ما در انتخاب محل کارشان فراهم می‌کند.»

شرکت اچ‌پی نیز که سابقه طولانی و تحسین‌شده‌ای در سیلیکون ولی دارد، اعلام کرده است که دفتر مرکزی خود را به هیوستون تگزاس منتقل می‌کند.

همچنین، در اوایل همین ماه، ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا که در لس‌آنجلس زندگی می‌کند و به دفتر مرکزی تسلا و کارخانه آن در فریمونت در کالیفرنیا رفت‌وآمد می‌کند، اعلام کرد که شخصا به آستین نقل‌مکان کرده است.

آقای ماسک در اجلاس شورای مدیران‌عامل که وال‌استریت ژورنال برگزار می‌‌کند، گفت: «وقتی یک تیم برای مدتی مدید پیروز بازی باشد، کم‌کم دچار تنبلی می‌شود. پس از آن دیگر نمی‌تواند قهرمان شود. کالیفرنیا برای مدت طولانی قهرمان بوده است.»

وی گفت: «بدیهی است که تسلا و اسپیس‌اکس فعالیت‌های گسترده‌ای در کالیفرنیا دارند. تسلا آخرین شرکت خودروسازی است که هنوز در کالیفرنیا خودرو تولید می‌کند و اسپیس‌اکس آخرین شرکت هوافضا است که هنوز در کالیفرنیا مشغول تولید است. کالیفرنیا قبلا کانون صنعت هوافضا بود. شرکت‌های من دو شرکت آخری هستند که باقی مانده‌اند. این نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد.»

برخی از ناظران می‌گویند که این نقل‌مکان‌ها را می‌توان تا حدودی معلول همه‌گیری کرونا و اثر آن بر نحوه کار دانست. کارمندان اکنون عادت کرده‌اند از خانه کار کنند. تعدادی از شرکت‌های فناوری پیش از موج تگزیت اعلام کرده بودند که که پس از پایان بحران کرونا به کارمندان اجازه می‌دهند تا برای همیشه در خانه کار کنند.

کیت رابوی، سرمایه‌دار خطرپذیر مستقر در سانفرانسیسکو  که به میامی در فلوریدا نقل مکان کرده است، می‌گوید: «کرونا اساسا مردم را به کار از راه دور و تجربه زندگی در شهرها و محیط‌های دیگر ترغیب کرده است.»

آقای رابوی که سابقا برای پی‌پال و لینکدین کار می‌کرده است، همچنین اظهار می‌دارد که او از مالیات بالا، هزینه زندگی بالا و مشکلاتی مانند بی‌خانمانی در کالیفرنیا خسته شده است. وی به وال استریت ژورنال گفت: «فهمیده‌ایم که جاهایی بهتر از کالیفرنیا برای زندگی وجود دارد.»

در ایالت کالیفرنیا همچنین مالیات بر درآمد شخصی بسیار بالا است. مسئله‌ای که نه در فلوریدا وجود دارد و نه در تگزاس. بنابراین برای یک کارآفرین مانند آقای ماسک که اکنون دومین فرد ثروتمند جهان با دارایی شخصی ۱۵۵ میلیارد دلاری است، نقل‌مکان به تگزاس به معنی صرفه‌جویی در مالیات است.

مالیات بر درآمد ایالتی برای درآمدهای بالا در کالیفرنیا ۱۳/۳ درصد است. بنابراین نقل مکان به تگزاس یا فلوریدا برای مدیرانی که حقوق‌های بالا دریافت می‌کنند، به معنای افزایش درآمد است.

آقای ماسک همچنین منتقد جدی محدودیت‌های کرونا و دستور تعطیلی  کارخانه تسلا توسط مقامات کالیفرنیایی در سال ۲۰۲۰ بوده است. در مقابل، هم فلوریدا و هم تگزاس برای کسب‌وکار مقررات دست‌وپاگیر کمتری دارند.

با متوسط ۱۴۴هزار و ۸۰۰ دلار در سال، سیلیکن ولی بالاترین حقوق سالانه را به مهندسان می‌دهد اما این منطقه همچنین بالاترین قیمت‌ها برای املاک و مستغلات در امریکا را به خود اختصاص داده است. متوسط ​​قیمت خانه‌های فروخته شده در این منطقه در ماه نوامبر ۱/۳۸ میلیون دلار بود. هزینه مسکن در تگزاس، یک سوم این قیمت است.

شیکترین مکان برای شرکت‌های فناوری اطلاعات در تگزاس در شهر آستین است که نام مستعار سیلیکن هیل را برای خود برگزیده است.

از ماه نوامبر، ۳۹ شرکت فعال در فناوری اطلاعات و سایر صنایع به این منطقه نقل‌مکان کرده‌اند. شرکت کامپیوتری دل (Dell) و غول نیمه‌رسانا‌های امریکن مایکرو دیوایسز از قبل در اینجا مستقر بوده‌اند.

تسلا قرار است کارخانه‌ای به وسعت بیش از ۳۰۰هزار مترمربع در تگزاس برپا کند که پیش‌بینی می‌شود پنج هزار شغل جدید ایجاد خواهد کرد. قرار است مدل‌های وای و سایبرتراک تسلا در این کارخانه تولید شود.

لورا هافمن، رئیس و مدیر اجرایی اتاق بازرگانی آستین، می‌گوید: «ما خود را به عنوان کانون سرمایه انسانی معرفی می‌کنیم.» این منطقه دارای ۲۵ کالج و دانشگاه است.

خانم هافمن همچنین اظهار می‌دارد: «اهمیت کیفیت زندگی را هم نباید دستکم گرفت. آستین ویژگی‌های زیادی دارد. آستین یک عطر و طعم محلی عالی دارد. موسیقی عالی  دارد. فضای باز عالی دارد. این جایی است که مردم می‌خواهند باشند. من فکر می‌کنم سال ۲۰۲۰ به همه ما یاد داده است که درباره محل زندگی خود انتخاب‌های بیشتری داریم.»

جو لونسدیل، سرمایه‌گذار در شرکت‌های فن‌آوری، نیز شرکت مالی VC8 خود را به آستین منتقل کرده است. آقای لونسدیل به روزنامه آستین امریکن استیس‌من می‌گوید: «این کاملا واضح است که مکان‌های زیادی برای ساخت و توسعه در سراسر کشور وجود دارد. فقط سیلیکن ولی نیست که می‌شود در آن کسب‌وکار راه انداخت. هزینه‌های زندگی‌، نیروی انسانی، فرهنگ و متغیرهای دیگر هم مهم هستند.»

اما مدافعان سیلیکن ولی اصرار دارند که شرکت‌ها برای همیشه این منطقه را ترک نکرده‌اند و هنوز هم کارکنان جدیدی را در این منطقه استخدام خواهند کرد.

پیتر لرو مونِز از سازمان حمایت از صنعت فن‌آوری، گروه رهبری سیلیکن ولی، می‌گوید: «این شرکت‌ها سیلیکن ولی را ترک نکرد‌اند. آنها هنوز به استخدام افراد در اینجا ادامه می‌دهند. آنها هنوز هم به نوآوری در اینجا ادامه می‌دهند.»

وی به ایستگاه کی‌تی‌وی‌یو سانفرانسیسکو گفت: «ما ترکیبی بسیار منحصربه فرد از دانشگاه‌های طراز اول جهانی و سرمایه عظیم خطرپذیر داریم و با سرعتی بالاتر از هر منطقه دیگر در حال جذب مهاجران از سراسر جهان هستیم.»

کارل گواردینو، مدیر عامل سابق گروه رهبری سیلیکن ولی، گفت که فرار مغزها هیچ‌وقت چیز خوبی نیست. وی گفت:‌ «شرکت‌ها به جایی می‌روند که مورد استقبال و احترام قرار بگیرند.»

آقای گاردینو می‌افزاید: «خروج استعدادها از سیلیکن ولی با خود مشاغل دیگر را نیز می‌برد. به هر صورت، این برای منطقه یا ایالت ما خوب نیست.»

© The Independent

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا