افغانستان

عبدالله: محل مذاکره نباید مانع آغاز دور بعدی مذاکره شود.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی می‌گوید که محل مذاکره‌ی صلح با گروه طالبان، نباید مانع آغاز دور بعدی این مذاکره شود.

آقای عبدالله که امروز «چهارشنبه، ۲۶ قوس» در نشستی در کابل صحبت می‌کرد، گفت که محل مذاکره به توافق میان دولت افغانستان و طالبان مربوط می‌شود و دو طرف در این مورد بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.

او اما افزود که «اگر مذاکره‌ای بین خود افغان‌ها است»، ترجیحش این است که باید این مذاکره در داخل افغانستان صورت گیرد.

آقای عبدالله در بخشی از صحبت‌هایش نیز گفت که برای برقراری صلح باثبات در کشور، باید مردم در تمامی مرحله‌های این روند دخیل شوند.

او همچنان گفت که حقوق اقلیت‌ها و قربانیان جنگ و دستاوردهای دو دهه‌ی گذشته‌ی افغانستان در روند صلح حفظ خواهد شد.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی درحالی این گفته‌ها را مطرح می‌کند که حمدالله محب، مشاور امنیت ملی چهار روز پیش (۲۲ قوس) در رشته‌تویتی نوشته بود که مراحل بعدی مذاکرات صلح باید در داخل افغانستان پیش برده شود.

او افزوده بود دولت افغانستان در مورد مکان مذاکرات در داخل کشور ملاحظه‌ای خاصی ندارد و آماده است که در هر منطقه‌ای در کشور که طالبان پیشنهاد کنند، به‌شمول ساخت تأسیسات، آمادگی کامل بگیرد و مذاکرات را به پیش ببرد.

محب نوشته بود که با پیشبرد مذاکرات صلح در داخل کشور ساحه‌ی امنیتی ویژه و قابل اعتماد برای همه و زمینه‌ی نظارت و اعمال ملکیت برای مردم در روند صلح فراهم می‌شود.

دو روز پس از این گفته‌ها، رییس‌جمهور غنی در نشست کابینه گفته بود که این اظهارات آقای محب را به قوت تأیید می‌کند.

آقای غنی افزوده بود: «هرگاه طالبان ادعا دارند که در سرزمین افغانستان اند؛ پس چرا در خاک افغانستان مذاکره نمی‌کنند؟» او تأکید کرده بود که ضروری است تا مردم افغانستان ببینند که مذاکرات چگونه برگزار می‌شود و روی چه موضوعاتی تمرکز دارد.

دور نخست مذاکرات صلح افغانستان که در تاریخ ۲۲ سنبله در شهر دوحه، پایتخت قطر برگزار شد، در تاریخ ۲۲ قوس پایان یافت. قرار است که دور بعدی آن در ۱۶ جدی آغاز شود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا