شاهدعلم

فریلنسر کیست؟ به چه کسی فریلنسر (Freelancer) می‌گویند؟

ساده‌ترین تعریف فریلنسر (Freelancer) این است که: یک نفر، بدون اینکه به یک سازمان یا کسب و کار و شرکت مشخص متعهد شود، فعالیت حرفه‌ای و تخصصی خود را برای مجموعه‌های مختلف انجام می‌دهد و بسته به نیاز و پروژه‌های در دسترس، کارفرمای خود را تغییر می‌دهد.

مفهوم فریلنسر یا آزادکار، طی دهه‌های اخیر مطرح شده است.

می‌توان گفت که آغاز انقلاب صنعتی، دوران شکل‌گیریِ سازمان به مفهوم مدرن آن بود. هم‌زمان با مطرح شدن مفهوم سازمان، مفهوم شغل هم معنای تازه‌ای پیدا کرد.

بحث امنیت شغلی هم تقریباً در همین زمان به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت.

یکی از فاکتورهای انتخاب شغل این بود که: در این موقعیت، چقدر امنیت شغلی خواهم داشت؟

با ظهور اینترنت و گسترش وب، فعالیت فریلنسرها هم افزایش یافت. این افزایش چنان جدی و چشمگیر بود که امروزه اصطلاحی به نام Freelancer Economy یا اقتصاد فریلنسرها یا اقتصاد آزادکارها شکل گرفته است.

توسعه‌ی اینترنت و تکنالوژی معلوماتی، از دو طریق بر توسعه‌ی اقتصاد فریلنسری تاثیر داشته است:

  • تکنالوژی‌های ارتباطی، فرصت کار از راه دور و ارسال و دریافت پروژه‌ها به صورت غیرحضوری را افزایش داده و از این طریق، ظرفیت انجام کار افزایش یافته است.
  • با توسعه‌ی تکنالوژی معلوماتی، ده‌ها فعالیت جدید مانند خدمات امنیت وب، طراحی وب و توسعه اپلیکیشن‌ها، شکل گرفته‌اند که در ذات خود، استعداد و پتانسیل زیادی برای کار فریلنسری دارند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا