افغانستان

نخستین فارم گیاه آلوئه‌ورا در دایکندی، توسط یک زن ایجاد شد.

اولین فارم گیاه آلوئه‌ورا در ولایت دورافتاده دایکندی توسط یک خانم ۵۰ ساله با هزینه ۴۰۰ هزار افغانی ایجاد گردیده است. او امیدوار است که بتواند از این طریق برای زنان زمینه کار را فراهم سازد.

جمیله سلطانی یکی از بانوان تجارت ‌پیشه و رئیس شورای رفاه زنان دایکندی نخستین فارم آلوئه‌ورا را در این ولایت ایجاد کرده است.

خانم سلطانی می‌گوید که هدف‌اش معرفی این گیاه به مردم و ایجاد زمینه شغلی برای بانوان و ترویج کاشت گیاهان طبی است. او می گوید که آب و هوای دایکندی برای رشد و پرورش این گیاه مناسب است.

خانم سلطانی افزود: «به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات برای پرورش این گیاه، از گل‌خانه‌ پلاستیکی استفاده می‌کنم و بته این گیاه را از کابل به دایکندی آورده ام.»

دایکندی یکی از ولایات زراعتی و فقیر افغانستان است که اکثر زنان آن در کنار مردان مصروف فعالیت‌های زراعتی و مالداری می‌باشند تا مصارف خانواده‌های شان را تامین نمایند.

آلوئه‌ورا در دایکندی

خانم سلطانی می‌گوید که آلوئه‌ورا یکی از گیاهان طبی است که از قدیم تا اکنون برای مداوای بسیاری امراض استفاده می‌شود و همچنان جایگزین خوبی برای مواد آرایشی کیمیایی است.

خانم سلطانی نحوه کشت، پرورش و برداشت گیاه آلوئه‌ورا را از طریق اینترنت یاد گرفته و بعداً به کشت آن اقدام نموده است که با استقبال مسئولان زراعتی روبرو شده است.

بته آلوئه‌ورا در حدود ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتر بلند و گسترده می‌شود و برگ‌های گوشتی و گل‌های زردرنگ دارد. برگ این گیاه دارای یک پوشش مومی است که از آن برای اهداف دارویی و آرایشی استفاده می‌شود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا