افغانستان

نی خواهان اقدامات عملی دولت در برابر حملات بر خبرنگاران شد.

یک روز پس از محکومیت حمله بر نمایندگان رسانه‌ها در افغانستان توسط نمایندگی‌های سیاسی کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا، سازمان ناتو، استرالیا، امریکا، کانادا، ناروی و انگلستان، نهاد حمایت‌کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) از دولت خواسته است که در برابر چنین حملات به‌گونه‌ی عملی اقدام کند.

در اعلامیه‌ای که امروز «سه‌شنبه، ۱۸ قوس» از سوی نی به نشر رسیده، آمده است که این نهاد همصدا با جامعه‌ی جهانی از دولت افغانستان همچنان می‌خواهد تا زمینه‌ی تأمین امنیت جانی خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای را مهیا کند.

در اعلامیه از هیأت مذاکره‌کننده‌ی گروه طالبان نیز خواسته شده است که این گروه حمله بر جان خبرنگاران و رسانه‌ها را توقف دهد و به ارزش‌های حقوق بشری احترام بگذارد.

نهاد نی با استقبال از محکومیت حمله بر نمایندگان رسانه‌ها در افغانستان توسط نمایندگی‌های سیاسی کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا، سازمان ناتو، استرالیا، امریکا، کانادا، ناروی و انگلستان تأکید کرده است که باید آن عده از پرونده‌های قتل خبرنگاران که توسط دولت  افغانستان بررسی نشده، باید مورد پیگیری قرار گیرد.

این سازمان‌ها و کشورها با نشر یک اعلامیه‌ی مشترک حملات هدفمند و عمدی اخیر بر نمایندگان رسانه‌ها، جامعه مدنی، رهبران و گروه‌های مذهبی، مدافعان حقوق بشر، دانشجویان و غیرنظامیان در افغانستان را محکوم کردند.

به نقل از اعلامیه، طالبان و سازمان‌های مختلف تروریستی مسئول بیشترین تلفات غیرنظامیان در افغانستان اند. نمایندگی‌های سیاسی این سازمان‌ها و کشورها حملات عمدی بر نمایندگان رسانه‌ها و غیرنظامیان را و حشیانه و در عین حال حمله بر روند صلح افغانستان تلقی کردند.

نمایندگی‌های سیاسی کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا، سازمان ناتو، استرالیا، امریکا، کانادا، ناروی و انگلستان بر تعهدشان در راستای تحقق آزادی همه‌ی مردم افغانستان تأکید کرده و خواهان تطبیق فوری قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر شدند.

آنها همچنان از دولت افغانستان خواسته‌اند که هرچه زودتر به مصونیت عاملان این گونه حملات هدفمند پایان دهد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا