افغانستان

وزارت معارف: صنف‌های اول تا سوم مکتب درس شان را مساجد محل شان فرا خواهند گرفت.

وزارت معارف کشور اعلام کرده است که مساجد را در ایکو سیستم آموزشی (چرخه‌ی آموزشی) شامل کرده است که براساس آن تمام دانش‌آموزان، صنف‌های اول تا سوم را در مسجدهای محل سکونت‌شان فرا می‌گیرند.

در خبرنامه‌ی این وزارت آمده است که در سه سال نخست آموزش و پرورش، رفتن به مسجد یک هویت قوی اسلامی را در دانش‌آموزان ایجاد و پرورش خواهد داد و محوریت اسلام را برای دانش‌آموزان برجسته خواهد کرد.

وزارت معارف گفته است که قبلا آموزش‌های عمومی مسئولیت تمام آموزش‌های ابتدایی و ثانوی را بر عهده داشت، اما آموزش‌های اسلامی تنها در قبال مدیریت دارالحفاظ و مدرسه‌ها مسئولیت داشت. وزارت معارف تأکید کرده است که این تفکیک، جایگاه اسلام را در حاشیه قرار داده بود.

وزارت معارف همچنان گفته است که این وزارت ساختارش را تغییر داده تا اسلام جایگاه محوری را در سیستم آموزش و پرورش داشته باشد. به گفته‌ی این وزارت، این یک تغییر مهم و بزرگ است که یک برنامه‌ی عاقلانه و تطبیق تدریجی و گام به گام را ایجاب می‌کند.

این وزارت توضیح داده است که آموزش‌های عمومی، دارالحفاظ‌ها و مدرسه‌ها را تحت ریاست عمومی آموزش‌های عمومی/تعلیمات عمومی مدغم کرده است.

به گفته‌ی این وزارت، قبلا معینیت آموزش‌های عمومی/تعلیمات عمومی تنها از لحاظ ساختاری یک معینیت بود، اما از لحاظ صلاحیت‌ها و مسئولیت‌ها یک اداره‌ی کوچک بود که تنها روی دارالحفاظ‌ها و مدرسه‌ها تمرکز داشت.

به نقل از خبرنامه‌ی وزارت معارف، در تغییرات جدید ساختاری این وزارت، ریاست عمومی آموزش‌های عمومی/تعلیمات عمومی از لحاظ صلاحیت‌ها و مسئولیت‌ها «غنامندتر» شده است.

طبق خبرنامه، اکنون ریاست آموزش‌های عمومی/تعلیمات عمومی و ریاست مدرسه‌ها و دارالحفاظ‌ها زیر چتر ریاست عمومی آموزش‌های عمومی/تعلیمات عمومی درآمده‌اند که در قبال تمام سیستم خدمات آموزشی از صنف اولی الی دوازدهم مسئولیت و صلاحیت خواهد داشت.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا