آموزش تکنالوژیتکنالوژیشاهد

چگونه امنیت گوشی موبایل خود را بالا ببریم؟

نرگس حسینی

در حال حاضر یکی از اصلی ترین و کاربردی ترین ابزارها، گوشی ‌های هوشمند با بیشترین استفاده کننده هستند. هر کاربری از طریق اپلیکیشن‌ های متفاوت با افراد مختلف در ارتباط است و ایمیل‌ های کاری ضروری خود را چک و کنترل می‌ کند. تصاویر و ویدیو های مختلفی را ثبت و ذخیره می نماید و همچنین صدها استفاده دیگر. 

بنابراین گوشی هوشمند هر فرد حاوی اطلاعات شخصی و حیاتی می باشد که محافظت کردن از این اطلاعات به نوعی حفظ حریم شخصی یا امنیت کاربر به حساب خواهد آمد پس باید با این گوشی ‌های هوشمند با احتیاط رفتار شود و از هرگونه تخلف آنلاین (هک) یا آفلاین (سرقت) محافظت شود. 

موبایل خود را امن کنیم.

اگر مراقب نباشید، از دست دادن تلفن هوشمند ممکن است چیزی بیشتر از از دست دادن مخاطبین و شماره تلفن ها باشد. ما در حال صحبت کردن در مورد حساب های شبکه های اجتماعی شما، پرونده های همگام سازی شده، اسناد مهم، ایمیل ها، عکس ها و پیام های شما هستیم اگر دقت کافی نداشته باشید، کل اطلاعات شما قابل ردیابی و بارگیری است و ممکن است در کل شبکه جهانی به اشتراک گذاشته شود. در این دنیای مجازی سارقان و هکرها در پشت ناشناس بودن پنهان می شوند و یافتن آنها سخت است. هیچ کس بهتر از شما برای محافظت از داده های خود نیست. امیدواریم ذکر این نکات در این امر برای شما کمک کننده باشد.

۱- از تنظیمات امنیتی گوشی خود کمک بگیرید:

تنظیمات گوشی های هوشمند دارای بخشی به نام امنیت یا Security هستند که در این بخش شما می توانید از روش های مختلف قفل گذاری بر روی گوشی هوشمند خود استفاده کنید. از این رو اگر گوشی شما نسل جدید است، حتما دارای Face ID، پین، Pattern، پسورد و اثر انگشت می باشد که با استفاده از هر کدام که مدنظرتان است می توانید اقدام به رمز گذاری گوشی کنید و توصیه ای که در این زمینه برای شما داریم استفاده از پسوردهای سخت و رمز گذاری ذهنی شما می باشد که فراموش نکنید.

۲- رمزهای خود را ذخیره نکنید:

بسیاری از کاربران گوشی های هوشمند تمایل دارند که رمزهای خود را در گوشی ذخیره کنند که حالا این رمزها می توانند در مرورگر، یادداشت ها و هر جای دیگر باشد چرا که در هر بار ورود دیگر اقدام به وارد کردن پسورد نکنند. از این رو اگر شما از این دسته کاربران هستید، توصیه ای که برای شما داریم این است که به هیچ وجه اقدام به ذخیره پسورد نکنید و اگر پسوردهای انتخابی شما از یادتان می روند، دو مدل پسورد متنوع و مختلف ایجاد کنید و از آن دو برای حساب های مختلف خود استفاده کنید.

۳- سیستم عامل و اپلیکیشن های گوشی خود را آپدیت کنید:

در پاسخ به سوال چگونه امنیت گوشی را بالا ببریم، تنها چیزی که می تواند در اولویت باشد، نصب آپدیت های عرضه شده برای گوشی موبایل می باشند که اصولی ترین راه برای افزایش امنیت گوشی های هوشمند هستند. علت اصلی این راه این است که ممکن است در نسخه اندروید یا ios که اکنون در حال استفاده از آن هستید، باگ های مختلفی اعم از باگ امنیتی وجود داشته باشد و در نسخه آپدیتی که برای گوشی شما عرضه می شود، این باگ ها رفع شده و دیگر افراد یا سازمان های سوء استفاده کننده قادر به هک کردن گوشی شما از طریق حفره های امنیتی گوشی نخواهند بود.

گوشی خود را همیشه آپدیت کنید.

۴- قفل کردن اپلیکیشن های مهم موبایل:

یکی دیگر از راه های افزایش امنیت گوشی، قفل کردن اپلیکیشن های نصب شده روی گوشی موبایل هستند. برنامه هایی با نام App locker در فروشگاه گوگل پلی و اپ استور وجود دارند که شما با استفاده از این برنامه ها می توانید اپلیکیشن های موجود در گوشی را به سادگی قفل کنید. برای مثال گالری، مخاطبین، حساب جی میل، شبکه های مجازی و هر برنامه ای که مد نظرتان است.

۵- اپلیکیشن های مورد نیازتان را فقط از فروشگاه گوگل پلی و اپ استور دانلود کنید:

همیشه از فروشگاه‌های نرم‌افزاری رسمی برای دانلود و نصب اپلیکیشن استفاده کنید. هم‌چنین گزینه امکان نصب برنامه‎ توسط مارکت‌های دیگر را غیر فعال کنید. مارکت‌های دیگر گاهی اوقات حاوی بدافزار‌هایی هستند که به گوشی‌های هوشمند شما آسیب وارد می‎کنند. فقط اپلیکیشن‎هایی را که در اپ‌استور‎های رسمی وجود دارند، نصب کنید. این بدان معناست که هیچ برنامه‎ای از طرف سایر افراد، بدون توجه به اینکه آیا آن نرم‌افزار از دوستان شما، تبلیغات، وبلاگ‌هاست، در هر صورت نصب نکنید.

بر لینک‎های مشکوک که خودتان درخواست نکرده‎اید، کلیک نکنید. هم‌چنین مراقب فایل‎های ضمیمه‎ای که از طریق ایمیل یا سرویس‎های پیام‎رسانی سریع، دانلود می‎کنید باشید.

اپ استور و پلی استور

۶- آگاهی از دسترسی ‌های اپلیکیشن ‌ها (Application Permissions) 

اپلیکیشن‌ های برای نصب بر روی دستگاه لیستی را با عنوان “Application Permissions” ارائه می ‌کنند که مربوط به دسترسی‌ های اپلیکیشن است. در هنگام نصب هر اپلیکیشن به لیست دسترسی ‌های آن توجه کرده و چنانچه با مورد مشکوکی مواجه شدید از نصب آن اپلیکیشن بر روی دستگاه خود جلوگیری کنید. به عنوان مثال اپلیکیشنی که قرار است چراغ فلش LED دستگاه را به یک چراغ قوه تبدیل کند نیازی به دسترسی پیدا کردن به لیست مخاطبین شما ندارد. پس دسترسی ‌های اپلیکیشن ‌ها را بررسی کنید.

اما حالا اگر شما در حین نصب برنامه ها به آن دقت نکرده اید، توصیه ای که داریم همین الان وارد تنظیمات گوشی شوید و گزینه Apps را انتخاب کنید که در این قسمت تمام برنامه های گوشی وجود دارند.اینک از قسمت permissions دسترسی های لازم و غیر ضروری را تشخیص دهید و سپس اقدام به غیرفعال کردن موارد غیر ضروری کنید.

nor

۷- از اطلاعات گوشی موبایل خود بک اپ تهیه کنید:

اگر در گوشی خود اطلاعات مهم دارید که از آنها بک اپ تهیه نکرده اید، همین حالا این کار را انجام دهید چرا که اگر گوشی شما گم شود یا سرقت شود دیگر هیچ وقت دست شما به این اطلاعات نخواهد رسید. حتی اگر دزدیده نشود، هکرها می توانند با استفاده راه های مختص خودشان به اطلاعات گوشی شما دست پیدا کنند و تمام آنها را برای همیشه از گوشی حذف نمایند.

۸- از وای فای های عمومی استفاده نکنید.

تا جاییکه ممکن است و به اینترنت نیاز جدی  ندارید، از وای فای های عمومی استفاده نکنید و بلوتوت موبایل را خاموش نگه دارید.چرا که هکرها می توانند با استفاده از اتصال شما به وای فای عمومی که هیچ امنیتی ندارد، اقدام به هک اطلاعات گوشی شما کنند. بنابراین اگر تصمیم به استفاده از وای فای های عمومی دارید، توصیه می شود که به هیچ وجه در نقاط غیر ایمین وصل نشوید و یا اگر مجبورید از چنین شبکه‌هایی برای دسترسی به اینترنت استفاده کنید، مراقب باشید که اطلاعات مهم و شخصی مانند اطلاعات اکانت‌ها و حساب‌های بانکی را ردوبدل نکنید.

۹- گزینه ” Find My Phone” را فعال کنید:

گم شدن و یا دزدیده شدن گوشی احساس بدی دارد. اما اگر این اتفاق بیفتد می‌توانید با این قابلیت مکان آن را پیدا کنید. و اگر هیچ شانسی برای پیداکردن آن نداشته باشید می‌توانید از راه دور تمام اطلاعات آن را پاک کنید.

Find My Phone سیستم ردیابی گوشی‌های هوشمند است. در صورت گم شدن گوشی شما می‌توانید با استفاده از یک مرورگر اینترنتی و جستجوی Find My Phone  موقعیت گوشی خود را پیدا کنید.

 ۱۰- فعال‌سازی قابلیت “Encrypt Phone”

در سیستم عامل اندروید قابلیتی با نام “Encrypt Phone” به معنای “رمزنگاری گوشی” ارائه شده که با فعال‌سازی آن اطلاعات موجود در دستگاه غیرقابل خواندن می‌شوند. این موضوع به این معناست که اگر دستگاه اندرویدی خود را گم کرده باشید، اطلاعات موجود در آن به شکل کاملا امنی ذخیره شده و از آن‌ها محافظت می شود.

۱۱-  از اپلیکیشن آنتی‌ویروس استفاده کنید:

هرچند که Google Play Protect درزمینه‌ی حفاظت از گوشی عملکرد خوبی دارد، ولی برای جلوگیری از حملات بدافزارها بهتر است از یک آنتی‌ویروس هم استفاده کنید. در این زمینه، اپلیکیشن‌های متنوعی وجود دارد. در بین اپلیکیشن‌های رایگان، Avast Mobile Security & Antivirusعملکرد خوبی دارد و اپلیکیشن Norton Mobile Security هم در این زمینه طرفداران زیادی دارد و مانند Avast، برای امکانات بیشتر و گسترده‌تر آن باید مبلغی را پرداخت کنید.

۱۲- فعال کردن قابلیت “Opt out of interest-based ads”

هر روزه ممکن است ما اپلیکیشن‌ هایی را دانلود و نصب کنیم. عموما این برنامه ها دارای تبلیغات درون برنامه ‌ای هستند و این موضوع یکی از اصلی ‌ترین راه ‌های کسب درآمد در این اپلیکیشن ‌ها به شمار می‌رود. اما در سیستم عامل اندروید ویژگی با نام “Interest-based Ads” وجود دارد که به موجب آن با توجه به اطلاعات پروفایل شما (اطلاعاتی مانند تاریخ تولد، جنسیت، سایت ‌هایی که عموما از آن‌ ها بازدید می ‌کنید و …)، تبلیغات خاصی به نمایش در می آید. در واقع این تبلیغات مبتنی بر علایق کاربر (Interest-Based) می باشد. ولی دسترسی به اطلاعاتتان از سوی این ویژگی به نوعی می ‌تواند از نظر ضریب امنیت و حفظ حریم شخصی مشکل‌ ساز گردد. خوشبختانه شما می توانید به بخش تنظیمات گوشی خود مراجعه کرده و این قابلیت را غیرفعال نمایید.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا