شاهدعلم

کاوشگر چینی از سطح مهتاب سنگ و خاک جمع آوری کرد.

یک کاوشگر چینی که نمونه‌های از سنگ و خاک کرهٔ مهتاب را جمع آوری کرده، امروز (۱۶ قوس) دوباره با سفینهٔ فضایی پیوست که در مدار مهتاب می‌چرخد.

این انکشاف بخشی از ماموریت فضایی “چانگ او ۵” است که برای نخستن بار در چهار دههٔ اخیر نمونه‌های از مهتاب را به زمین خواهد آورد.

“چانگ او” نام افسانوی خدای مهتاب چینی‌ها است.

آژانس خبری سنهوا از ادارهٔ‌ ملی فضایی چین نقل کرده که گفته است، کپسولی که سنگ‌ها و خاک را از سطح مهتاب جمع‌آوری کرده بود،‌ به روز پنجشنبه این کره را ترک کرد و صبح امروز با سفینهٔ فضایی پیوست.

این نخستین بار است که چین چنین یک ماموریت را آغاز و موفقانه انجام می‌دهد.

چین تلاش دارد دست‌ آورد‌های را که ایالات متحده و روسیه دهه‌ها پیش داشتند، کسب کند و به همین هدف میلیارد‌ها دالر در بخش برنامهٔ فضایی که اردوی آن کشور آنرا به پیش می‌برد، سرمایه گذاری کرده است.

اداره فضایی چین گفته است که کاوشگر چینی پرچم چین را نیز در سطح مهتاب بر افراشته است.

دانشمندان امیدوار اند که نمونه‌های “چانگ او ۵” آنان را کمک خواهد کرد تا در مورد اصل بنیاد مهتاب و فعالیت‌های آتشفشانی در سطح آن بیشتر بدانند.

اگر چین بتواند نمونه‌های از مهتاب را به زمین انتقال دهد،‌ این کشور پس از ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوری سابق، سومین کشوری خواهد بود که به این کامیابی نایل می‌شود.

ایالات متحده در سال‌های ۱۹۶۰ و اتحاد شوروی در سال‌های ۱۹۷۰ به این موفقیت دست یافته بودند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا