افغانستان

یوناما: کشتار افراد وابسته به دولت سابق ادامه دارد

نمایندگی سیاسی سازمان ملل در کابل روز سه‌شنبه گزارشی درباره وضعیت حقوق بشر افغانستان در ماه‌های فبروری تا اپریل ۲۰۲۳ منتشر کرد.

در این گزارش آمده کشتار افراد وابسته به دولت سابق ادامه دارد و طالبان «افراد را براساس وابستگی به جبهه مقاومت در کابل و پنجشیر بازداشت می‌کنند.»

هنوز طالبان به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند.

براساس گزارش تازه یوناما طالبان به تنبیه و مجازات فزیکی ادامه داده‌اند و صداهای مخالف را سرکوب کرده‌اند.

در این گزارش به طور ویژه از بازداشت پریسا مبارز و برادرش در ۱۱ فبروری در شهر تالقان، دستگیری چهار زن معترض در تظاهرات ۲۶ مارچ در شهر کابل، دستگیری مطیع‌الله ویسا فعال آموزش و پرورش در ۲۷ مارچ، دستگیری اسماعیل مشعل استاد دانشگاه در ۴ مارچ، دستگیری نرگس سادات فعال مدنی در ۱۱ فبروری، بازداشت زکریا اصولی در ۳۱ جنوری و شماری دیگر از فعالان مدنی نام برده شده است.

برخی از این بازداشت‌شدگان از زندان طالبان رها شده‌اند.

بر بنیاد این گزارش موارد استفاده بیش از حد و نامتناسب از زور و اعمال خشونت در زمان بازرسی خانه‌ها توسط طالبان در جریان ماه‌های فبروری تا اپریل ۲۰۲۳ ثبت شده است. همچنین طالبان اقدامات بیشتری را برای محدود کردن رسانه‌ها انجام داده‌اند.

بخش حقوق بشر دفتر سیاسی سازمان ملل در کابل گفته است وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در جریان ماه‌های فبروری تا مارچ ۲۰۲۳ احکام و فرامین تازه‌ای را منتشر کرده‌اند. در بعد از ظهر ۱۴ فبروری طالبان تجلیل روز عاشقان را ممنوع اعلام کردند و در همان روز صاحب یک قهوه‌خانه را بازداشت کردند.

همچنین طالبان جشن نوروز را ممنوع اعلام کردند و افراد وزارت امر به معروف و نهی از منکر در نقاط مختلف پاسگاه‌هایی را ایجاد کردند تا کسانی را شناسایی کنند که برای تجلیل از نوروز از خانه‌های خود بیرون شده بودند.

حذف سارنوالان از روند تحقیقات جنایی

در ۲۰ مارچ فرمانی منسوب به هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان منتشر شد که نام و ماموریت دادستانی کل را به «ریاست عمومی نظارت و تعقیب احکام و فرامین» تغییر داده است. یوناما در گزارش خود می‌گوید این فرمان به طور قوی تایید می‌کند که دیگر دادستان‌ها بخشی از روند تحقیقات جنایی نیستند.

با این حال یوناما در گزارش جدید خود خبر داده است که در جریان سه ماه به ۴۸۳ نفر از اعضای طالبان در میدان وردگ، کاپیسا، بلخ، بامیان، قندهار، پروان، سمنگان، سرپل، لغمان، جوزجان، فراه، کنار و خوست جلسات یک روزه‌ای درباره حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌الملل برگزار کرده است. در گزارش تذکر داده شده است که این جلسات آگاهی‌دهی در واکنش به ممنوعیت کار زنان در این سازمان متوقف شده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا