افغانستاناقتصاد

برنامه جهانی غذا: حاصلات گندم در افغانستان بین ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش یافته است

برنامه جهانی غذا (WFP) اعلام کرده است که به احتمال زیاد حاصلات گندم در سال ۲۰۲۳، به‌دلیل خشک‌سالی پی‌هم در افغانستان کاهش یابد.

برنامه جهانی غذا سه‌شنبه، ۱۳ سرطان، اعلام کرده است که بیشترین آسیب ناشی از خشک‌سالی بر حاصلات گندم در ولایت‌های غربی افغانستان وارد شده است.

این نهاد در مورد هجوم ملخ‌ها در شمال کشور گفته است که یک چهارم حاصلات گندم (۱٫۲ میلیون تُن) که ارزش مجموعی آن  ۴۸۰ میلیون دالر می‌شود را تهدید کرده است.

براساس گزارش برنامه جهانی غذا ، پیش‌بینی می‌شود که ۱۵٫۳ میلیون نفر بین ماه می تا اکتوبر ۲۰۲۳ به‌شدت دچار ناامنی غذایی شوند.

به گفته این اداره، ۲۸٫۸ میلیون افغان یعنی دو سوم جمعیت کشور، در سال ۲۰۲۳، نیازمند دریافت کمک‌های فوری هستند.

برنامه جهانی غذا از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا کنون به ۱۵٫۴ میلیون افغان کمک کرده است. اما به‌دلیل کاهش بودجه در حدود ۸ میلیون افغان نیازمند از فهرست دریافت کمک این نهاد حذف شده‌اند.

برنامه غذایی جهانی بار دیگر تاکید می‌کند که این اداره برای ادامه کمک‌های عاجل در فصل سرما در افغانستان به ۱٫۲ میلیارد دالر نیاز دارد.

این در حالی است که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، خشک‌سالی مداوم و افزایش میزان بی‌کاری شمار بیشتر از مردم دچار مشکلات جدی اقتصادی شدند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا