افغانستان

متقی برای گفتگو با مقامات امریکایی به دوحه رفت

وزارت خارجۀ حکومت طالبان می‌گوید که هیاتی به رهبری امیرخان متقی سرپرست این وزارت به هدف ملاقات با مقام‌های امریکایی، وارد دوحه، پایتخت قطر، شده است.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان روز «شنبه ۷ اسد» پیش از سفر به قطر در میدان هوایی کابل به شماری از خبرنگاران گفت که در این سفر بر علاوهٔ دیدار و گفتگو با مقامات امریکایی، با نمایندگان جامعه جهانی و مقامات قطر در مورد برخی مسایل بحث خواهد کرد.

متقی گفت: “تلاش خواهیم کرد تا روی موضوعاتی مانند آزادسازی دارایی‌های منجمد شدهٔ افغانستان، رفع تحریم‌های افغانستان، رفع هرگونه محدودیت بانکی و همچنین حذف [نام های مقامات طالبان از] فهرست سیاه و در نهایت تسهیل تعامل مثبت و ارتقای روابط اقتصادی و سیاسی تمرکز کنیم.”

قرار است این هیات در دوحه با تامس وست، نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و رینا امیری، نماینده ویژه وزارت امور خارجۀ ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان گفتگو کند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۶ جولای (چهارم اسد) با نشر خبرنامه‌ای گفت که تام وست، و رینا امیری، در هفتۀ روان با نمایندگان طالبان و “تکنوکرات‌های مسلکی وزارت‌خانه‌های کلیدی افغانستان” در دوحه ملاقات می‌کنند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده از هیچ مقام طالب و یا هم “تکنوکرات مسلکی” که قرار است با مقام‌های امریکایی ملاقات کنند، نام نبرده است.

در خبرنامه آمده است: “مسایل عمدۀ بحث شامل حمایت بشردوستانه برای مردم افغانستان، ثبات اقتصادی، رفتار منصفانه و محترمانه با همه افغان‌ها به شمول زنان و دختران، موضوعات امنیتی و تلاش‌ها برای مبارزه با تولید و قاچاق مخدرات خواهد بود.”

این دو مقام بلندپایه امریکایی پیش از گفتگو با نمایندگان طالبان با نمایندگان پنج کشور آسیای میانه و همچنین نمایندگان زنان افغانستان و قزاقستان در آستانه پایتخت قزاقستان گفتگو کرده اند.

واکنش‌ها به گفتگوی امریکا و طالبان

پیش از آغاز گفتگوهای هیات طالبان و مقامات امریکایی در دوحه، جبهه مقاومت ملی برای نجات افغانستان در اعلامیه‌ای گفت که چنین دیدارها سبب می‌شود که طالبان را در مواضع ضد بشری مصم‌تر بسازد.

این شورا با اشاره به اینکه اهداف این دیدار در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، گفته است که ایالات متحده دو گزینه پیش روی خود دارد، “احترام به حقوق بشر یا تعامل با تروریزم”.

جبهه مقاومت ملی برای نجات افغانستان گفته که از هر نوع گفتگو برای حل بحران افغانستان حمایت می‌کند، اما افزوده است که این گفتگوها باید با حضور نمایندگان همه طرف‌های درگیر برگزار شود.

در اعلامیه این شورا آمده است: “ما همچنین باور داریم که تعامل با طالبان تاکنون هیچ نتیجه‌ای مثبتی نداشته و نخواهد داشت و نباید به بهانۀ تعامل با این گروه برای به رسمیت‌شناختن تسلط نامشروع آنان لابی‌گری و زمینه‌سازی صورت گیرد.”

جبهه مقاومت ملی برای نجات افغانستان نیز در این اعلامیه از مواضع رییس کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده در برابر گروه طالبان تمجید کرده است.

مایکل مک‌کال، رییس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده با ارسال نامه‌ای عنوانی انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ‌ امریکا، با اشاره به ملاقات مقامات امریکایی با طالبان در قطر گفته است: “این ملاقات‌های هفته‌وار بیش از نیاز تعامل بین ایالات متحده و طالبان است.”

در سلسله واکنش‌ها به این گفتگوها، ایتلاف جنبش‌های زنان معترض افغانستان نیز نشست خبری در یک مکان سربسته در داخل افغانستان، مخالفت خود را اعلام کرد.

این ایتلاف گفت که به جای گوش‌دادن به سخنان یک “گروه تروریستی” جهان باید در کنار مردم افغانستان به ویژه زنان قربانی بایستد.

گفتگوهای مقامات امریکایی و هیات حکومت طالبان در دوحه در حالی صورت می‌گیرد که ۱۶ روز به دوسالگی تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان باقی مانده است.

طالبان در ماه اگست ۲۰۲۱ دوباره بر افغانستان مسلط شدند، اما حکومت این گروه را هنوز هیچ کشور یا سازمان بین‌المللی به رسمیت نشناخته است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا