افغانستانخبر برتر

«هیچ کس آینده افغانستان را پس از خروج امریکا نمی‌تواند تضمین کند.»

مشاور امنیت ملی امریکا می‌گوید که هیچ تضمینی برای آینده افغانستان پس از خروج نیروهای امریکایی و ناتو وجود ندارد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا در مصاحبه با فاکس‌نیوز که روز «یک‌شنبه، ۲۹ حمل» انجام شد، گفته است که هیچ کس نمی‌تواند آینده افغانستان را تضمین و پیش‌بینی کند.

مشاور امنیت ملی امریکا فرستادن دوباره نیرو به افغانستان را منتفی دانسته است و در عین حال گفته است که کشورش متوجه تهدیدات تروریستی از افغانستان خواهد بود.

جیک سالیوان گفته است: «تنها کاری که امریکا می‌تواند انجام دهد ارائه منابع و توانایی‌ها، تمرین‌ها و تجهیزات برای دولت و نیروهای افغانستان است. ما این فرآیند را تکمیل کردیم و اکنون زمان آن است که نیروهای ما به خانه بازگردند.»

براساس برنامه تازه جو بایدن، رییس جمهور امریکا برای خروج سربازان این کشور از افغانستان، تمام نیروهای امریکایی تا ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی از افغانستان خارج خواهند شد.

ناتو نیز اعلام کرده است که همزمان با امریکا از افغانستان خارج می‌شود. روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان از ماه می میلادی آغاز خواهد شد.

دولت افغانستان و طالبان به اعلام زمان‌بندی جدید خروج نیروهای امریکایی واکنش نشان داده‌اند.

محمداشرف غنی، رییس جمهور خروج نیروهای خارجی را یک فرصت برای اعاده حاکمیت ملی خوانده و در عین حال تأکید کرده است که نیروهای امنیتی آماده هر نوع دفاع از کشور اند. غنی هر نوع احتمال فروپاشی دولت پس از خروج نیروهای خارجی را نفی کرده است.

گروه طالبان اما گفته است که جدول بندی جدید، سرپیچی از توافق‌نامه دوحه است. این توافق‌نامه زمان خروج نیروهای خارجی را از افغانستان اول ماه می تعیین کرده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا