افغانستان

طالبان ۱۸ نفر را به اتهام تبلیغ مسیحیت بازداشت کردند

طالبان ۱۸ کارمند یک سازمان غیر انتفاعی از جمله یک امریکایی را به اتهام تبلیغ مسیحیت در ولایت غور بازداشت کرده اند.

ماموریت معاونت بین المللی (IAM) مستقر در افغانستان روز «جمعه ۲۴ سنبله» تایید کرد که مقامات طالبان دو بار در ماه جاری به دفتر این سازمان در مرکز ولایت غور حمله کرده و کارمندان آن را با خود برده اند. این سازمان خیریه که مقر آن در سویس است، گفته است که یک تبعهٔ خارجی در میان بازداشت شدگان است، اما ملیت او را فاش نکرده است.

در بیانیه این سازمان آمده است: “ما از شرایطی که منجر به این حوادث شده است بی اطلاع هستیم و در مورد دلیل بازداشت کارکنان خود اطلاعی دریافت نکرده ایم.”

این سازمان با بیان اینکه بازداشت شدگان به کابل منتقل شده اند، گفته است: “سلامت و امنیت همکاران ما برای ما مهم است و ما تمام تلاش خود را برای اطمینان از سلامت و آزادی سریع آنها به خرچ می‌دهیم.”

رسانه‌های محلی افغانستان به نقل از عبدالوحید حماس، سخنگوی طالبان برای ولایت غور گزارش داده اند که چندین زن از جمله یک امریکایی در میان بازداشت شدگان هستند. به گفتهٔ حماس آنها به اتهام “تبلیغ و ترویج مسیحیت” در افغانستان بازداشت شده اند.

اما ماموریت معاونت بین المللی (IAM) در وبسایت خود نگاشته است که این گروه غیرانتفاعی تنها برای بهبود زندگی و ایجاد ظرفیت های صحی محلی، توسعه جامعه و آموزش کار می‌کند. این سازمان گفته است: “ما مشارکتی بین مردم افغانستان و داوطلبان بین المللی مسیحی هستیم و از سال ۱۹۶۶ با هم کار می کنیم.”

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ میلادی آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، تحصیلات عالی، کار زنان در ادارات دولتی – به جز تعداد اندک ادارات – نهادهای غیردولتی داخلی و خارجی به شمول ملل متحد را ممنوع کرده اند.

همچنان این گروه زنان را از رفتن به پارک‌ها، ورزشگاه‌ها، حمام‌های عمومی، تفریح‌گاه‌ها و آرایشگاه‌ها منع کرده است.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد در هفتهٔ جاری در نیویارک به خبرنگاران گفت که مسئله حقوق زنان و دختران در افغانستان کاملاً در مرکز همه نگرانی‌ها قرار دارد و یکی از موضوعاتی خواهد بود که دستور کار مجمع عمومی ملل متحد در ماه جاری قرار خواهد گرفت.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا