افغانستان

نخست‌وزیر قطر در سفر به قندهار با رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کرد

نخست‌وزیر و رئیس استخبارات قطر در سفر به قندهار با رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند.

سخنگوی طالبان روز جمعه گفت که هیئت بلندپایه قطر در دیدار با محمد حسن آخند تعهد کردند که روابط و اعتماد با افغانستان را تقویت و در بخش‌های آموزش، صحت و مسائل اقتصادی همکاری کند.

محمد بن عبدالرحمان الثانی در سپتامبر ۲۰۲۱ در مقام وزیر خارجه قطر به کابل سفر کرد و با مقامات طالبان دیدار کرده بود.

سخنگوی روز جمعه (۲۲ ثور) گفت که رئیس‌الوزرای این گروه در این دیدار از مقامات قطر خواست که برای اعتمادسازی میان افغانستان و جامعه جهانی نقش بیشتر بازی کند.

شیخ محمد بن عبدالرحمان الثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر است. عبدالله الخلیفی، رئیس استخبارات قطر نخست‌وزیر این کشور را در سفر به قندهار همراهی می‌کند.

این اولین سفر نخست‌وزیر قطر به شهر قندهار است. ادارات مهم طالبان در کابل است و مقامات ارشد این گروه شامل رئیس‌الوزرای طالبان در کابل هستند اما قندهار پایگاه اصلی طالبان شمرده می‌شود. رهبران می‌گوید که هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان در این شهر زندگی می‌کند.

ذبیح‌الله مجاهد گفت که رئیس‌الوزرای طالبان در این دیدار از همکاری‌ها و حسن نیت قطر نسبت به افغانستان قدردانی کرده و روی همکاری‌های بیشتر این کشور با مردم و رژیم طالبان تاکید کرده است.

قطر روابط نزدیکی با طالبان دارد. این کشور در سال‌های گذشته به طالبان اجازه داد دفتر سیاسی خود را در دوحه باز کند.

توافقنامه دوحه بین امریکا و طالبان در دوحه امضا شد. همچنین دوحه میزبان مذاکرات صلح بین‌الافغانی میان طالبان و حکومت پیشین افغانستان بود.

با وجود روابط نزدیک قطر با طالبان، مقامات قطر از جمله وزیر خارجه این کشور بارها از سیاست‌های طالبان در زمینه آموزش و کار زنان انتقاد کرده است. وزیر خارجه قطر پیشین از این گفته بود که منع آموزش و کار زنان افغانستان از سوی طالبان، برای قطر پذیرفتنی نیست.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا