افغانستان

دیده‌بان حقوق بشر: برخورد طالبان با زنان «جنایت بشری» است

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش تازه‌ای گفته است که برخورد طالبان با زنان و دختران مصداق «جنایت علیه بشریت» است و دادگاه کیفری بین‌المللی باید این موضوع را پیگیری کند.

سازمان بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر روز جمعه «۱۷ سنبله ۱۴۰۲» در گزارش تازه‌ای گفته است که مقام‌های طالبان در افغانستان با آزار و اذیت زنان و دختران براساس جنسیت شان مرتکب «جنایت علیه بشریت» شده اند.

بر بنیاد این گزارش طالبان از زمان تسلط بر افغانستان در ماه اگست سال ۲۰۲۱، قوانین و سیاست‌هایی را به این هدف وضع کرده اند که زنان و دختران را در سراسر این کشور به دلیل جنسیت شان از حقوق اساسی محروم کنند.

الیزابت ایونسون، مسئول بخش عدالت جهانی در دیده‌بان حقوق بشر گفته است: «انکار ظالمانه و سیستماتیک حقوق اولیه زنان و دختران از سوی طالبان برای حذف آنان از زندگی عمومی، توجه جهانی را جلب کرده است. حمایت‌ دولت‌های ذیربط نیاز است تا رهبران مسئول طالبان به عدالت کشانده شوند.»

دیده‌بان حقوق بشر گفته است که تحقیقات‌اش در افغانستان از سال ۲۰۲۱ تاکنون نشان می‌دهد که «جنایت علیه بشریت» از نوع پیگرد زنان و دختران به دلیل جنسیت شان با دستورهای گوناگون کتبی انجام شده است.

گزارش می‌افزاید که این فرامین محدودیت‌های شدیدی بر آزادی گشت و گذار، آزادی بیان و آزادی اجتماعات زنان و دختران وضع کرده اند. یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که طالبان با صدور فرمان‌هایی حق آموزش متوسطه و عالی و کار در تقریباً همه مشاغل را ممنوع کرده و زمینه بازداشت‌های خودسرانه و نقض آزادی‌های زنان و دختران را مهیا ساخته اند.

در بخشی از این گزارشدیده‌بان حقوق بشر آمده است: «مقام‌های طالبان باید تمام اشکال سرکوب و تبعیض را که زنان و دختران را از حقوق اساسی شان محروم می‌کند، از میان بردارند.»

لیزایونسون، رئیس بخش عدالت جهانی در دیده‌بان حقوق بشر افزوده است: «تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی در افغانستان می‌تواند راهی برای پاسخگویی در خصوص جنایت علیه بشریت از نوع آزار و تعقیب بر مبنای جنسیت فراهم کند.»

او تاکید کرده است: «حکومت‌ها باید اطمینان دهند که دادگاه از منابع و همکاری‌های لازم برخوردار است تا سارنوالان آن بتوانند این جنایت و سایر موارد نقض شدید حقوق بشری را بررسی کنند.»

در گزارش آمده است که افغانستان یکی از امضاکنندگان اساسنامه رم است که دیوان کیفری بین‌المللی بر مبنای آن تشکیل شده است.

دیوان کیفری بین‌المللی در ۳۱ ماه اکتوبر سال ۲۰۲۲ میلادی به سارنوالانش اجازه داد تا تحقیقات شان را در مورد وضعیت افغانستان را از سر گیرند که عمدتاَ به اتهام‌های جنایات جنگی در جریان جنگ افغانستان متمرکز است.

طالبان تاکنون در باره این گزارش ابراز نظر نکرده اند، اما در گذشته همواره گزارش‌های مشابه را رد کرده اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا