افغانستان

یوناما: کشتار، بازداشت‌ و توقیف‌های فراقانونی از سوی طالبان در افغانستان همچنان ادامه دارد

دفتر هیأت معاونت ملل سازمان متحد در افغانستان (یوناما) با نشر گزارشی از وضعیت حقوق بشری می‌گوید که با وصف تاکید مقام‌های طالبان بر تعهدات‌شان در تطبیق عفوعمومی از سوی رهبر این گروه کشتار، بازداشت‌، توقیف‌های فراقانونی، شکنجه و بدرفتاری با مقامات دولتی و نظامیان حکومت پیشین در این کشور همچنان ادامه دارد.

این گزارش که وضعیت حقوق بشر را در سه ماه اخیر ۲۰۲۳ بررسی کرده است، روز دوشنبه، ۲ دلو متنشر شد.

در این گزارش که یوناما به‌طور نمونه به دو مورد از چنین پرونده‌ها اشاره کرده، آمده است: «در ۲۰ اکتوبر در بدخشان، افراد مسلح ناشناس یک افسر پیشین پولیس محلی و پسرش را به ضرب گلوله کشتند. در ۲۱ نوامبر، جسد یک دادستان پیشین و خواهرش در جادە جلال‌آباد – کابل پیدا شد.»

یوناما گفته است که مقام‌های وزارت دفاع طالبان این رویدادها را ناشی از «خصومت‌های شخصی» و همچنان تبلیغات خوانده‌اند.

براساس این گزارش، طالبان به بازداشت فعالان زن، مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای نیز ادامه داده‌اند.

افزون بر این، طالبان به‌ویژه وزارت امر به معروف و نهی از منکر و ادارات مرتبط با آن، به اعمال و اعلام محدودیت‌ها بر حقوق زنان برای کار، تحصیل و آزادی گشت‌وگذار آنان در این مدت ادامه داده‌اند.

گزارش به بازداشت‌های اخیر دختران و زنان در مناطق دشت برچی و خیرخانه در شهر کابل به دلیل نداشتن حجاب مورد نظر طالبان اشاره کرده و گفته است که چنین اعمال این گروه همچنان ادامه دارد.

از سوی هم، یوناما گزارش داده که حملات هدفمند علیه هزاره و شیعیان در کشور ادامه داشته است.

به گفته این نهاد، در سه ماه اخیر ۲۰۲۳ یک انفجار در بغلان، دو انفجار در کابل و سه ترور هدفمند در هرات هزاره‌ها و شیعیان افغانستان را هدف قرار داده‌اند.

یوناما تصریح کرده است که در این حملات دستکم ۴۹ تن کشته و ۸۸ تن دیگر زخمی شده‌اند.

دفتر هیات معاونت ملل متحد گفته است که علاوه بر این حملات در ماه‌های اکتوبر، نوامبر و دسامبر، یک سلسله کشتارهای هدفمند عالمان دینی شیعه در منطقه جبرییل شهر هرات نیز ثبت شده است.

 

به گفته یوناما، چهار روحانی شیعه در نتیجه گلوله‌باری افراد مسلح کشته شده‌اند.

 

یوناما گفته است که از اکتوبر تا دسامبر سال گذشته دست‌کم ۱۱ تن در نتیجه انفجارهای مواد منفجرناشده کشته و ۵۱ تن دیگر زخمی شدند که بیشتر قربانیان را کودکان تشکیل می‌دهند.

 

هرچند طالبان تا کنون در مورد این گزارش واکنش نشان نداده‌اند، اما پیش از این، وزارت امر به معروف و نهی از منکر این گروه به یوناما هشدار داده بود که از نشر گزارش‌های «غیرواقعی» خودداری کند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا