افغانستان

سراج‌الدین حقانی: در بحث آموزش دختران اختلاف وجود دارد و حل آن زمان می‌برد

سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان در نشستی در ولایت هرات گفت که در بحث آموزش دختران در میان طالبان اختلاف نظر وجود دارد و آنها مصروف کار جستجوی راه حل معقول استند.

آقای حقانی روز سه شنبه ۲۵ جولای (سوم اسد) در دیدار با علمای دین، بزرگان قومی و نمایندگان سکتور خصوصی ولایت هرات گفت که برای حل این مشکل به زمان نیاز است.

او در یک نوار تصویری که در چندین رسانه داخلی منتشر شده است، گفت: “برای حل این موضوع بر سر یک راه حل معقول کار می‌شود. یک مشکل بزرگ این است زمانی که یک مساله اختلافی شد، پس برای اینکه این اختلاف بزرگ نشود، یک مدت زمانی نیاز است”.

این مقام ارشد حکومت طالبان همچنان گفت که این موضوع نباید به حدی نرسد که افغانستان بار دیگر با وضعیت بحرانی مواجه شود.

سراج‌الدین حقانی با رییس محکمه عالی، سرپرست وزارت دفاع و رییس استخبارات حکومت طالبان در دو روز قبل به ولایت هرات سفر کرده است.

به گزارش طلوع نیوز، برخی از اشتراک‌کنندگان در این نشست در ولایت هرات نیز از مقامات حکومت طالبان خواستار اجازه آموزش دختران شدند.

برخی از نمایندگان سکتور خصوصی هرات گفته اند که بسته‌شدن مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران باعث فرار سرمایه‌ها از این ولایت شده است.

همچنان آنان گفته اند که اکثر خانواده‌ها به منظور تحصیل فرزندان خود به کشورهای همسایه نقل مکان می‌کنند.

بر اساس این گزارش، در این بازدید برخی از استادان دانشگاه و علمای دینی خواستار تعامل حکومت طالبان با جامعه جهانی شدند. به گفته آنها، افغانستان باید از انزوای سیاسی خارج شود.

حقانی در حالی این اظهارات را در مورد آموزش دختران بیان کرده است که تقریبا دو سال از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان می‌گذرد. در این حدود دو سال، طالبان برای دختران و زنان در زمینه تحصیل، کار و سایر عرصه‌های زندگی محدودیت‌هایی وضع کرده است.

طالبان علاوه بر ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، تحصیل دختران و زنان را در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی در هفته آخر سال ۲۰۲۲ منع کردند. همچنان حکومت این گروه بر کار زنان افغان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی و سازمان ملل متحد ممنوعیت وضع کرد.

طالبان پس از ۱۵ اگست ۲۰۲۱ بر کار زنان به جز از چند سکتور محدود در سایر ادارات دولتی محدودیت وضع کرده است.

بر اساس تصمیم وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، روز سه شنبه ۲۵ جولای (سوم اسد)، آرایشگاه‌های زنان در افغانستان بسته شد. به گفته مسوولان اتحادیه آرایشگاه‌های زنانه، بیش از ۶۰ هزار زن به دلیل تصمیم حکومت طالبان بیکار شدند.

هیدر بار،‌ مسوول بخش زنان در سازمان حقوق در مورد این اقدام حکومت طالبان در تویترش نوشته است که مساله فقط اصلاح مو و رنگ‌کردن ناخن نیست، بلکه مشکل از دست‌دادن کار ۶۰هزار زن است.

او گفته است: “مساله از دست دادن تنها مکان‌هایی است که زنان می‌توانند ملاقات کنند و حمایت شوند”.

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان نیز امتحان کانکور ۱۴۰۲ را برای فارغان صنف دوازدهم در افغانستان از پنجشنبه گذشته بدون اشتراک دختران آغاز کرد.

این در حالی است که مقامات طالبان قبلا گفته بودند که مکاتب دخترانه تا ایجاد یک راهکار بسته مانده، اما وقتی که این طرزالعمل تکمیل شود، مکاتب باز خواهند شد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا