افغانستان

نشست ۲+۲ در دهلی‌نو؛ امریکا و هند از طالبان خواستند تا به تعهدات خود پایبند باشند

وزیران خارجه و دفاع امریکا و هند در یک اعلامیه مشترک از طالبان خواسته‌اند تا این گروه به تعهداتش برای جلوگیری از استفاده «هر گروه یا فردی از خاک افغانستان برای تهدید امنیت هر کشوری» پایبند باشد.

آنتونی بلینکن و لوید آستین، وزیران خارجه و دفاع امریکا روز‌ جمعه، ۱۹ عقرب، با سابرامانیام جایشانکار و راجنات سینگ، همتایان هندی خود در قالب مذاکرات ۲+۲ در دهلی‌نو دیدار کرده‌اند.

آنان در اعلامیه پایانی این نشست به قطع‌نامه «۲۵۹۳» سال ۲۰۲۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد اشاره کرده و افزوده‌اند: «از خاک افغانستان برای تهدید یا حمله به هیچ کشوری یا پناه دادن، آموزش تروریست‌ها، برنامه‌ریزی یا تأمین مالی حملات تروریستی استفاده نشود.»

افزون بر این، امریکا و هند خواستار احترام طالبان به حقوق بشر به ویژه اقلیت‌ها و زنان در افغانستان شده‌اند.

بربنیاد اعلامیه، مقام‌های امریکایی و هندی متعهد شدند که به هدف افغانستان با ثبات، رایزنی در مورد این کشور را ادامه دهند.

پیش از این، رهبران هفت کشور صنعتی جهان (جی ۷) نیز از طالبان خواسته‌ بودند به تعهدات‌شان برای مبارزه با تروریسم پایبند باشند و مقررات «غیرقابل قبول» علیه زنان و دختران این کشور را به‌سرعت لغو کنند.

با این حال، طالبان ادعا می‌کنند، این گروه توانسته که امنیت و صلح را در کشور فراهم کند و رژیم‌شان نیز همه‌شمول است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا