افغانستان

پاکستان: برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان باید محیط مساعد ایجاد شود

نماینده ویژۀ پاکستان در امور افغانستان گفته است که به رسمیت شناختن حکومت طالبان نیازمند بهبود امور و ایجاد زمینه مناسب است.

آصف علی درانی، به تازگی در مصاحبه‌ای با انستیتوت تحقیقات پالیسی اسلام‌آباد گفته است که به رسمیت شناختن حکومت طالبان توسط پاکستان کافی نیست، بلکه سایر کشورهای منطقه نیز باید این کار را انجام دهند.

او گفته است: “به رسمیت شناختن همزمان حکومت در کابل توسط همه کشورهای همسایه پیشنهاد خوبی است. برای آن همه چیز باید بهتر شود و یک محیط مساعد ایجاد شود. من می‌گویم که این یک سیاست خوب است که حکومت طالبان دو باید به طور جمعی به رسمیت شناخته شود”.

پاکستان یکی از کشورهایی است که حاکمیت پیشین طالبان بر افغانستان را در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ به رسمیت شناخته بود، اما اکنون با وجود آنکه به کرات خواستار تعامل جامعهٔ بین المللی با حکومت طالبان شده، اما آن را به رسمیت نشناخته است.

نزدیک به دو سال است که طالبان در افغانستان دوباره قدرت را به دست گرفته اند، اما حکومت این گروه را هیچ کشور یا سازمان بین‌المللی به رسمیت نشناخته است.

سرپرست وزارت داخلۀ حکومت طالبان به تاریخ چهارم جولای (۱۳ سرطان) در یک سخنرانی در ولایت پکتیا گفت که نپذیرفتن فرمایشات جامعه جهانی از سوی طالبان سبب شده است که حکومت این گروه به رسمیت شناخته نشود.

سرپرست وزارت امور داخلهٔ حکومت طالبان واضح نساخت که در ازای به رسمیت شناختن حکومت این گروه، جامعۀ جهانی چه تقاضا و خواست‌هایی دارد.

اما جامعه جهانی به صراحت اعلام کرده است تا زمانی که حکومت طالبان به حقوق بشر در افغانستان به ویژه حقوق زنان، دختران، اقلیت‌های مذهبی و قومی احترام نگذارد، روابط خود را با گروه‌های دهشت‌افگن قطع نکند و یک حکومت فراگیر شکل ندهد، این حکومت به رسمیت شناخته نخواهد شد.

این در حالی است که مقامات طالبان همواره مدعی شده اند که تمام شرایط جامعۀ جهانی را برای به رسمیت شناختن، تکمیل کرده است.

امنیت

نماینده ویژۀ پاکستان در امور افغانستان در بحث امنیت گفته است که نگرانی‌هایی در هر دو طرف مناطق قبایلی مرزی وجود دارد که تحریک طالبان پاکستان یک از این نگرانی‌ها است.

درانی تاکید کرده است:‌ “ما به طور جمعی به این موضوع می‌پردازیم و امیدواریم که اوضاع بهتر شود. بهبود وضعیت امنیتی به هر دو کشور کمک خواهد کرد”.

پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، پاکستان همواره ادعا کرده است که دلیل افزایش حملات در این کشور، فعالیت گروه تحریک طالبان پاکستان در داخل خاک افغانستان است.

اما طالبان افغان که اکنون قدرت را در دست دارند، همواره تاکید کرده اند که اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده صورت گیرد.

پس از انفجاری خونین در پشاور در ماه فبروری سال روان، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان در پاسخ به ادعاهای مقامات پاکستانی گفته بود که ریشهٔ مشکلات شان را در داخل کشورشان جستجو کنند.

امیر خان متقی گفته بود که اگر به گفتهٔ وزیران پاکستان، مراکز دهشت‌افگنی در افغانستان می‌بود، اکنون به سایر کشورهای همسایه؛ چین، ایران، ترکمنستان، تاجیکستان و اوزبیکستان هم گسترش می‌یافت.

او خطاب به مقام‌های پاکستانی گفت که به جای اتهام وارد کردن که “تخم دشمنی” می‌کارد باید افغانستان و پاکستان با یکدیگر همکاری کرده و با هم دست برادری بدهند.

روابط دوجانبه

آصف‌ علی درانی در این گفتگو روابط پاکستان با افغانستان را “بسیار قوی” توصیف کرده و گفته است که به دلیل برداشتن گام‌های جدید از جانب دو کشور این روابط رو به گسترش است.

درانی با بیان اینکه برای بهبود روابط تنها یک فرد نمی‌تواند تغییری ایجاد کند گفته است که به عنوان فرستاده ویژه کشورش روابط با ثبات با افغانستان را از طریق ارتقای صلح، ثبات و امنیت و در همه زمینه‌های همکاری‌های اجتماعی و اقتصادی بهبود ببخشد.

او گفته است:‌ “خوشبختانه، روابط این روزها در مقایسه با آنچه در دهه‌های گذشته داشتیم، مانند پس از ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ و حتی بدتر از آن در دوران اشغال کشور جنوب غرب آسیا توسط شوروی، بسیار بهتر است. سرعت روابط بهبود یافته و صمیمانه تر می‌شود”.

نماینده ویژۀ پاکستان در امور افغانستان تایید کرده که با وجود روابط با حکومت‌های پیشین طی چند دهه، اسلام‌آباد در برخی مواقع سطح روابط خود را با کابل کاهش داده بود.

او خروج امریکایی‌ها از افغانستان را یک تحول بزرگ خوانده، اما گفته است که این امر روابط پاکستان با افغانستان را به دلیل بیش از هفت دهه همکاری و نیازمندی‌های جغرافیایی متاثر نمی‌کند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا