اخبار صحتافغانستان

سازمان جهانی صحت: بیماری حاد تنفسی جان بیش از ۲۰۰۰ افغان را گرفته است

سازمان جهانی صحت با نشر گزارشی تازه می‌گوید که در کنار سایر بیماری‌ها، بیماری حاد تنفسی در سال روان جان بیش از دوهزار بیمار را در افغانستان گرفته است.

بر اساس این گزارش که امروز جمعه (۲۸ میزان) نشر شد، از اول جنوری تا ۱۴ ماه روان میلادی یک‌میلیون و ۳۲هزار مورد بیماری حاد تنفسی در ۳۴ ولایت افغانستان ثبت شده است.

سازمان جهانی صحت گفته است که از این جمله دوهزار و ۱۱۸ بیمار مبتلا به بیماری حاد تنفسی جان باختند.

در گزارش آمده است: “از مجموع موارد مشکوک، ۶۱.۷ درصد کودکان زیر پنج سال و ۴۹.۵ درصد زن بودند. از مجموع مرگ‌ومیرها، ۸۲.۵ درصد کودکان زیر پنج سال و ۴۶.۵ در صد زنان از ۳۴ ولایت گزارش شده است”.

سازمان جهانی صحت گفته است مقایسه آمار امسال با ارقام میانگین گزارش شده طی سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که تعداد موارد مسکوک بیماری تنفسی حاد در مقایسه با میانگین سه سال گذشته در افغانستان به میزان بیشتری ثبت شده است.

این سازمان گفته است که تنها طی هفته گذشته بیش از ۱۷هزار و ۳۰۰ مورد مشکوک و ۳۷ مورد مرگ ناشی از بیماری حاد تنفسی در افغانستان گزارش شده است.

سازمان جهانی صحت می‌گوید که برای رسیدگی به این بیماری، کمیته‌های آمادگی و واکنش اضطراری بیماری حاد تنفسی در سطح ولایات فعال اند و تیم‌های پشتیبانی نظارتی به طور فعال در فعالیت‌های بررسی شیوع و واکنش در ۳۴ ولایت شرکت می‌کنند.

در گزارش آمده است: “بازدیدهای نظارتی در ولایت‌های مختلف برای تقویت تشخیص زودهنگام و واکنش به موقع به شیوع بیماری‌های حاد تنفسی انجام شده است”.

به گفتۀ این سازمان، به عنوان بخشی از برنامه آمادگی زمستانی برای بیماری تنفسی حاد، در مجموع حدود ۴۰۰ نوع مختلف بسته مدیریت پرونده در انبار سازمان جهانی صحت در کابل از جنوری امسال جابجا شده اس که برای پاسخگویی به موقع به شیوع بیماری حاد تنفسی در دفاتر ساحوی در سراسر افغانستان توزیع خواهد شد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا