افغانستاناقتصاد

بخش نخست پروژه برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان-افغانستان افتتاح شد

شرکت برق افغانستان (برشنا شرکت) از افتتاح بخش نخست پروژه برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان-افغانستان خبر می‌دهد.

بخش نخست پروژۀ لین انتقالی۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان- افغانستان افتتاح و به بهره‌برداری سپرده شد!
د افغانستان برشنا شرکت در چارچوب برنامه‌های راهبردی و توسعه‌یی دولت جمهوری افغانستان، کار بخش نخست پروژه ۵۰۰ کیلوولت را تکمیل نمود. این پروژۀ بزرگ، امروز در مراسم با شکوهی رسماً از سوی جلالتمآب محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان و جلالتمآب قربان‌قلی بردی محمدوف‌ رئیس جمهور ترکمنستان از طریق ویدیو کنفرانس افتتاح شد. رئیس جمهور غنی پروژۀ ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان- افغانستان را یک گام مهم در عرصه همگرایی و همکاری‌های اقتصادی خواند. آقای غنی افزود که: «پروژ‌ه‌های خط آهن، فایبر نوری، انتقال برق به پاکستان و سایر پروژه‌ها، سبب بهبود وضعیت اقتصادی کشورهای منطقه خواهد شد» همچنان رئیس جمهور غنی تأکید کرد که برای پروژ‌های تاپی و تاپ در ما اگست سال ۲۰۲۱ آماده‌گی کامل داریم. آقای غنی در باره عملی شدن این پروژه‌ها گفتند که:«تحقق پروژه‌های فوق، نمایانگر این است که دیدگاه ما برای اتصال منطقه‌ای رویا نه؛ بلکه حقیقت انکارناپذیر است.»
در همین حال‌ رئیس جمهور ترکمنستان قربان‌قلی بردی محمدوف‌ افتتاح این پروژه را گام مهم در راستای روابط و همکاری‌های اقتصادی با افغانستان خوانده و گفتند که «ما با داشتن روابط اقتصادی با افغانستان افتخار می‌کنیم، این روابط از سال‌ها به این‌سو با افغانستان وجود داشته است.» او همچنان افزود که «پروژه‌های مهم تاپی، برق و فایبر نوری، از جمله پروژه‌های است که روابط ما را با افغانستان بیشتر رونق خواهد داد. این پروژه‌ها برای بهبود وضعیت زندگی، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، بهبود وضعیت سیاسی و امنیتی منطقه، بسیار مهم و حیاتی است.»
بخش نخست پروژه ۵۰۰ کیلوولت از آتامراد ترکمنستان الی شبرغان ۸۷،۵ کیلومتر طول دارد. در کنار آن، لین‌های انتقالی ۲۲۰ کیلوولت شبرغان- اندخوی، شبرغان- مزارشریف و سب‌ستیشن‌های شبرغان، اندخوی نیز افتتاح گردد. در مراسم افتتاح پروژه‌های فوق، افزون بر حضور رؤسای جمهور جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری ترکمنستان از طریق ویدیو کنفرانس، شماری زیادی از مقام‌های بلند پایۀ دو کشور به شمول اعضای شورای ملی نیز حضور داشتند.
هزینه مجموعی پروژه ۵۰۰ کیلوولت ۶۸،۶۹۷،۵۸۸ دالر می‌باشد که از سوی بانک انکشاف آسیایی تمویل می‌گردد. کار ساختمانی پروژه ۵۰۰ کیلوولت از آتامراد- شبرغان به تاریخ ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶ میلادی آغاز و به تاریخ ۲۲ اکتوبر۲۰۲۰ میلادی تکمیل گردید. با بهره‌برداری پروژه فوق حدوداً ۳۴۰ هزار مشترک در ولایت‌های فاریاب، جوزجان، سرپل و بلخ از انرژی برق مستفید خواهند شد. قابل ذکر است که با وصل شدن حوزۀ بلخ به برق ترکمنستان، مقدار انرژی برق ازبیکستان که پیش از این در حوزه بلخ به مصرف می‌رسید شامل شبکه برق کابل و ولایت‌های مسیر خود شد.
همزمان کار پروژه ۵۰۰ کیلوولت از شبرغان- دشت الوان ۶۰٪ و دشت الوان- ارغندی کابل بیشتر از ۹۰٪ پیش رفته است. قرار است تاختم سال روان میلادی کار پروژه ۵۰۰ کیلوولت تکمیل شود. این پروژه، برق ولایت‌های کابل، میدان وردک، غرنی، زابل، قندهار، لوگر، پکتیکا، خوست، ننگرهار و کنر را تامین خواهد نمود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا