افغانستان

گزارش‌گران بدون مرز: دیوان کیفری بین‌المللی «جنایت علیه خبرنگاران» افغان را بررسی کند

دو روز پس از نشر گزارش سازمان ملل در مورد قتل‌های هدفمند مدافعان حقوق بشر و خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در افغانستان، سازمان گزارش‌گران بدون مرز از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی خواسته است تا جنایت علیه روزنامه‌نگاران را در پرونده‌ی متعلق به افغانستان شامل کند.

در پرونده‌ی تحقیقات در مورد ابعاد جرمی جنگ افغانستان که دیوان کیفری بین‌المللی آن‌را زیر کار دارد، جرایم احتمالی که پس از اول ماه می ۲۰۰۳ میلادی در افغانستان اتفاق افتاده باشد، تحقیق و بررسی می‌شود.

روز دوشنبه هفته‌ی جاری هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان گزارشی را در مورد قتل‌های هدفمند مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران منتشر کرد.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که از از اول ماه جنوری ۲۰۱۸ تا ۳۱ جنوری ۲۰۲۱ میلادی، ۳۲ فعال حقوق بشر و ۳۳ کارمند رسانه‌ای کشته شده‌اند.

در این گزارش، همچنان آمده است که تنها در جریان چهار ماه پس از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، پنج فعال حقوق بشر و شش کارمند رسانه‌ای کشته شده‌اند.

عامل بیشتر قتل‌های فعالان حقوق بشر و کارمندان رسانه‌ای در این گزارش سازمان ملل، طالبان و داعش معرفی شده‌اند.

از سوی هم، در گزارش سازمان ملل به دولت افغانستان پیشنهاد شده است که برای مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در صورتی که تهدیدی متوجه آنان باشد، چهارچوب مناسب محافظتی و امنیتی ایجاد کند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا