افغانستان

عبدالرشید دوستم: اگر صلح به نتیجه نرسید باید از فروپاشی نظم حاکم جلوگیری شود.

مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی روز «شنبه، ۹ حوت» به کابل برگشت. شماری از مقام‌های بلندپایه دولتی از جمله عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی و محمد محقق، مشاور رییس جمهور در امور امنیتی و سیاسی در میدان هوایی کابل به استقبال او رفتند.

مارشال دوستم حدود یک‌ونیم سال دور از پایتخت در جوزجان به سر می‌برد.

در مراسمی که به همین مناسبت در کابل برگزار شده بود، عبدالله عبدالله، محمد محقق و مارشال دوستم سخنرانی کردند.

مارشال دوستم در سخنانی تأکید کرد که به قوت از صلح حمایت می‌کند و با قاطعیت از نظام و سیستم کنونی نیز دفاع خواهد کرد.

او جنگ نیروهای امنیتی را در برابر طالبان «حلال» خواند و به مردم اطمینان داد که در میدان جنگ پیروز خواهد شد. مارشال دوستم گفت که به مردم اطیمنان می‌دهد که اگر جنگ را خاتمه داده نتوانست، طالبان را شکست می‌دهد.

مارشال دوستم افزود که نیروهای امنیتی و دولت حمایت جامعه جهانی را با خود دارد و باید از امکانات دست داشته برای تأمین امنیت شاهراه‌ها و ولسوالی‌ها استفاده کنند.

او هم‌چنان بر لزوم تقویت اجماع ملی برای صلح تأکید کرد و از رییس جمهور خواست که رهبران سیاسی را دور یک محور جمع کند و از درگیر شدن با مسایل «خرد و ریزه» خودداری شود.

به گفته دوستم، اگر در این مرحله تاریخی «غلفت» شود، همه رهبران سیاسی در برابر تاریخ پاسخ‌گو خواهند بود.

مارشال دوستم تأکید کرد که اگر صلح به نتیجه نرسید باید از فروپاشی وضعیت موجود و نظم حاکم جلوگیری شود. به گفته او، اگر شورای امنیت و رییس جمهور غنی اجازه دهد، طالبان را در صورت ناکامی روند صلح سرکوب خواهد کرد.

او در این نشست از طالبان انتقاد کرد که به کشتن کودکان، زنان و غیرنظامیان روی‌آورده‌اند.

در این نشست عبدالله عبدالله نیز بر ضرورت تسریع روند صلح تأکید کرد. عبدالله عبدالله افزود که در روزهای اخیر تماس بین هیأت‌های مذاکره‌کننده دولت و طالبان بیش‌تر شده است، اما کافی نیست.

او گفت که با شروع مذاکرات دو طرف تعهد کرده بودند که این روند را صادقانه به پیش می‌برند، اما وضعیت اکنون مطلوب مردم افغانستان نیست.

عبدالله عبدالله در این نشست آتش‌بس را خواست مردم افغانستان عنوان کرد و از طالبان خواست که به مذاکرات حاضر شوند.

به گفته او، خلاف خواست مردم افغانستان ترورهای هدف‌مند تشدید و جنگ افزایش یافته است.

او تأکید کرد که جنگ برنده ندارد و صلح نیز بازنده‌ای نخواهد داشت.

محمد محقق نیز در این نشست گفت که حضور مارشال دوستم در کابل اجماع ملی را می‌کند و به جهان نشان می‌دهد که همه رهبران سیاسی از صلح و جمهوریت دفاع می‌کنند. او در بخشی از سخنان خود گفت که تسلط بر افغانستان از راه زور ممکن نیست.

گفتنی است که مارشال عبدالرشید دوستم که در دوران حکومت وحدت ملی روابط گاه تیره‌ای با رییس جمهور غنی داشت، گفته شده است که بنا بر دعوت او به کابل بازگشته است.

مارشال دوستم در دورانی که معاون اول ریاست جمهوری بود، برای مدتی به صورت اعلام نشده در ترکیه در تبعید بود و خود نیز گفته بود که کسانی مانع برگشت او به کشور شده‌اند. او پس از تظاهرات گسترده‌ای که برای سه هفته در شمال کشور برای رهایی نظام‌الدین قیصاری به راه انداخته شد، به کشور بازگشت.

در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، مارشال دوستم از عبدالله عبدالله حمایت کرد و پس از جنجالی‌شدن انتخابات و امضای توافق‌نامه سیاسی، عنوان مارشالی به دوستم اعطا شد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا