اخبار صحتجهانعلم

اسپری بینی پیشگیری از کرونا از آزمایش حیوانی موفق بیرون آمد

محققان کالج پزشکان کالج وگلس دانشگاه کلمبیا یک اسپری ضد‌ویروس بینی ارایه دادند که مانع انتقال ویروس سارس-کو-۲ در راسوی اهلی شده است. این تحقیقات نشان می‌دهد اسپری بینی همچنین می‌تواند از ابتلای افرادی که در معرض انواع جهش یافته ویروس کرونا قرار گرفته‌اند، جلوگیری کند.

ترکیب موجود در اسپری، لیپوپپتیدی است که از ورود ویروس کرونای جدید به سلول‌های میزبان جلوگیری می‌کند، توسط متیو پوروتو و آنه موسکونا در مرکز تعامل میزبان-پاتوژن ساخته شده است. نتیجه این مطالعه در تاریخ ۱۷ فوریه در مجله ساینس منتشر شده است.

به گفته این محققان، تولید لیپوپپتید ضد‌ویروس ارزان است، ماندگاری زیادی دارد و نیازی به یخچال ندارد. این ویژگی‌ها موجب می‌شود تا از سایر روش‌های ضد ویروسی موجود، از جمله بسیاری از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال، متمایز شود. لیپوپپتید جدید بینی می‌تواند برای جلوگیری از گسترش کووید در ایالات متحده و در سطح جهانی ایده‌آل باشد. این ترکیب قابل حمل و پایدار می‌تواند به ویژه برای جمعیت روستایی، کم درآمد و مناطق صعب‌العبور بسیار موثر باشد.

راسوهای اهلی به این دلیل در مطالعات بیماری‌های مربوط به مجاری تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرند که ریه‌های آنها بسیار شبیه انسان است. راسوها به عفونت سارس-کو-۲ بسیار حساس هستند و این ویروس به سادگی از یک راسو به راسوی دیگر منتقل می‌شود.

مقامات بهداشت عمومی نگران انواع  جهش یافته سارس-کو-۲ هستند که به نظر می‌رسد بیشتر قابل انتقال و کشنده هستند و می‌توانند به خوبی از آنتی‌بادی‌های تولید شده توسط روش‌های درمانی فعلی و واکسن‌های موجود فرار کنند.

متیو پوروتو و آنه موسکونا لیپوپپتید را روی سلول‌های آلوده به طیف وسیعی از انواع سارس-کو-۲ از جمله B.1.1.7 و B.1.351 آزمایش کردند و دریافتند که این ترکیب از ورود پروتئین همه انواع ویروس به غشای سلول جلوگیری می‌کند، به همان خوبی که درباره نوع اصلی ویروس موثر است.

پوروتو و موسکونا می‌گویند: «حتی در یک سناریوی ایده‌آل که بخش‌های وسیعی از مردم واکسینه شده‌اند و اعتماد کامل به روش‌های واکسن‌سازی وجود دارد، این اسپری‌ ضد‌ویروس می‌تواند به عنوان یک مکمل مهم برای محافظت از افراد و کنترل انتقال عمل کند.»

دانشمندان در حال انجام مطالعات بیشتری در مورد انتقال در مدل‌های حیوانی و تولید فرمول پپتید هستند. آنها امیدوارند که به زودی این رویکرد پیشگیرانه را در آزمایشات بالینی روی انسان انجام دهند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا