شاهدعلممقاله های صحت

فشار خون بالا یا hypertension چیست؟

فشار خون بالا یا هایپرتنشن که بسیار شایع است، هنگامی اتفاق می افتد که فشار خون شما به سطوح ناسالم افزایش یابد. عروق باریک باعث افزایش مقاومت می شوند یعنی هرچه رگ های شما باریکتر باشد، فشار خون بالاتر می رود. در طولانی مدت، افزایش فشار می تواند باعث مشکلات سلامتی، از جمله بیماری های قلبی شود.

فشار خون بالا به طور معمول در طی چندین سال ایجاد می شود. معمولاً هیچ علائمی مشاهده نمی کنید. اما حتی بدون علائم، فشار خون بالا می تواند به رگ ها و اندام های شما، به ویژه مغز، قلب،چشم ها و کلیه ها آسیب برساند.
تشخیص زودهنگام مهم است. بررسی نمودن منظم فشار خون می تواند به شما و پزشک کمک کند تا متوجه هر تغییری شوید. اگر فشار خون شما افزایش یافته باشد، ممکن است پزشک شما را وادار کند فشار خون خود را طی چند هفته بررسی کنید تا ببینید که آیا تعداد بالا باقی می ماند یا به حد طبیعی می رسد.
درمان پرفشاری خون هم شامل تجویز داروهای تجویزی و هم تغییر در سبک زندگی یعنی ورزش نمودن سالم است. اگر این بیماری درمان نشود، می تواند منجر به مشکلات سلامتی، از جمله حمله قلبی و سکته مغزی شود.

چه چیزی منجر به فشار خون بالا میشود؟

فشار خون دو نوع است. هر نوع علت متفاوتی دارد.
فشار خون اولیه
به فشار خون اولیه فشار خون اساسی نیز گفته می شود. این نوع فشار خون بالا با گذشت زمان ایجاد می شود و هیچ علتی قابل شناسایی نیست. بیشتر افراد این نوع فشار خون را دارند.
محققان هنوز مشخص نتوانستند که چه مکانیزمی باعث می شود فشار خون به آرامی افزایش یابد. ترکیبی از عوامل ممکن است نقش داشته باشد. این عوامل عبارتند از:

جنتیک: برخی از افراد از نظر جنیتیکی مستعد ابتلا به فشار خون هستند. این ممکن است از جهش های جنتیکی یا ناهنجاری های جنیتیکی به ارث رسیده از والدین شما باشد.
تغییرات جسمی: ​​اگر چیزی در بدن شما تغییر کند،ممکن است در سراسر بدن خود با مشکلاتی روبرو شوید. فشار خون بالا ممکن است یکی از این موارد باشد. به عنوان مثال، تصور می شود که تغییر در عملکرد کلیه شما به دلیل افزایش سن ممکن است تعادل طبیعی نمک و مایعات بدن را بر هم بزند. این تغییر ممکن است باعث افزایش فشار خون بدن شما شود.
محیط: با گذشت زمان،انتخاب های ناسالم در سبک زندگی مانند کمبود فعالیت بدنی و رژیم غذایی نامناسب می توانند صدمات زیادی به بدن شما وارد کنند. انتخاب سبک زندگی می تواند منجر به مشکلات وزن شود. اضافه وزن یا چاقی می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد.

فشار خون ثانویه
فشار خون ثانویه اغلب به سرعت اتفاق می افتد و می تواند شدیدتر از فشار خون اولیه باشد. چندین بیماری که ممکن است باعث پرفشاری خون ثانویه شود عبارتند از:
بیماری کلیوی
انسداد راه تنفسی در خواب
نقص مادرزادی قلب
مشکلات تیروئید
عوارض جانبی داروها
استفاده از داروهای غیرقانونی
مصرف الکل
مشکلات غده فوق کلیه

علائم فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا به طور کلی یک بیماری خاموش است. بسیاری از افراد هیچ علائمی را تجربه نخواهند کرد. ممکن است سالها یا حتی دهه ها طول بکشد تا وضعیت به اندازه کافی شدید باشد که علائم آشکار شود. حتی در آن زمان،این علائم ممکن است به مسائل دیگر نسبت داده شود.

علائم فشار خون شدید می تواند شامل موارد زیر باشد:
سردردی
نفس‌تنگی
خون دماغ شدن
تب شدید
سرگیجی
درد قفسه سینه
تغییرات بصری
خون در ادرار
این علائم نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. این بیماری در همه افراد مبتلا به فشار خون بالا اتفاق نمی افتد،اما انتظار برای بروز علائم این بیماری می تواند کشنده باشد.

بهترین راه برای آگاهی از فشار خون بالا،اندازه گیری منظم فشار خون است.
اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید یا عوامل خطرساز برای ایجاد این بیماری دارید،ممکن است پزشک توصیه کند که فشار خون را دو بار در سال بررسی کنید. این به شما و پزشک کمک می کند تا قبل از بروز مشکل بر سر هر مسئله احتمالی باقی بمانند.

چگونه می توان میزان فشار خون بالا را فهمید؟

دو عدد فشار خون را ایجاد می کنند:
فشار سیستولیک خون: این اولین یا بالاترین عدد است. این نشان دهنده فشار در رگهای شما هنگام ضربان قلب و خون رسانی خون است.
فشار دیاستولیک خون: این عدد دوم یا پایین است. این فشار فشار در عروقِ بین ضربان قلب شما است.
میزان فشار خون برای کودکان و نوجوانان متفاوت است.

راه های درمان فشار خون بالا

ایجاد یک رژیم غذایی سالم
یک رژیم غذایی مناسب برای قلب برای کمک به کاهش فشار خون حیاتی است. همچنین برای کنترل فشار خون بالا و کنترل خطر ابتلا به عوارض مهم است. این عوارض شامل بیماری قلبی،سکته مغزی و حمله قلبی است.

و آن رژیم مناسب و‌سالم عبارتند از؛
میوه ها
سبزیجات
غلات کامل
پروتئین های لاغر مانند ماهی
افزایش فعالیت بدنی
رسیدن به وزن سالم باید شامل فعالیت بدنی بیشتر باشد. ورزش می تواند به کاهش استرس،کاهش طبیعی فشار خون و تقویت سیستم قلبی عروقی کمک کند.
هدف داشته باشید هر هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط ​​داشته باشید. این حدود ۳۰ دقیقه پنج بار در هفته است.

رسیدن به وزن سالم
اگر اضافه وزن یا چاقی دارید،کاهش وزن از طریق رژیم غذایی مناسب برای قلب و افزایش فعالیت بدنی می تواند به کاهش فشار خون نیز کمک کند.

مدیریت استرس
ورزش یک روش عالی برای کنترل استرس است. سایر فعالیت ها نیز می توانند مفید باشند. این شامل:
مدیتیشن یا مراقبه
تنفس عمیق
ماساژ
یوگا یا تای چی
اینها همه تکنیک های اثبات شده کاهش استرس هستند. داشتن خواب کافی همچنین می تواند به کاهش سطح استرس کمک کند.

اتخاذ یک سبک زندگی تمیزتر
اگر سیگاری هستید،سعی کنید آن را ترک کنید. مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو به بافت های بدن آسیب می رساند و دیواره رگ های خونی را سفت می کند.
اگر مرتباً بیش از حد الکل مصرف می کنید یا به الکل وابسته هستید،برای کاهش میزان نوشیدن و یا قطع کامل آن به دنبال کمک باشید. الکل می تواند فشار خون را افزایش دهد.

توصیه های رژیم غذایی برای افرادی که فشار خون بالا دارند
یکی از ساده ترین راه های درمان فشار خون و جلوگیری از عوارض احتمالی،رژیم شما است. آنچه می خورید می تواند تا حد زیادی به کاهش یا از بین بردن فشار خون کمک کند.
در اینجا برخی از رایج ترین توصیه های غذایی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا ذکر شده است.

گوشت کمتر، گیاهان بیشتر بخورید
رژیم غذایی گیاهی راهی آسان برای افزایش فیبر و کاهش میزان سودیم و چربی اشباع و ترانس ناسالم است که از غذاهای لبنی و گوشت دریافت می کنید. تعداد میوه ها،سبزیجات،سبزیجات برگ دار و غلات سبوس دار را که می خورید افزایش دهید. به جای گوشت قرمز،پروتئین های بدون چربی سالم مانند ماهی،مرغ، یا پنیر سویا را انتخاب کنید.

سودیم غذایی را کاهش دهید
افراد مبتلا به فشار خون بالا و کسانی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند ممکن است نیاز به دریافت سودیم روزانه خود بین ۱۵۰۰ میلی گرم تا ۲۳۰۰ میلی گرم در روز داشته باشند. بهترین راه برای کاهش سودیم، پختن غذاهای تازه بیشتر است. از خوردن غذاهای رستوران یا غذاهای بسته بندی شده که غالباً دارای مقدار زیادی سودیم هستند خودداری کنید.

شیرینی ها را کم کنید
غذاها و نوشیدنی های شیرین حاوی کالری خالی هستند اما محتوای غذایی ندارند. اگر چیز شیرینی می خواهید،سعی کنید میوه های تازه یا مقادیر کمی شکلات تلخ بخورید که به این مقدار با شکر شیرین نشده اند. منابع معتبر نشان می دهد خوردن مرتب شکلات تلخ ممکن است فشار خون را کاهش دهد.

تأثیر فشار خون بالا بر بدن چیست؟

از آنجا که فشار خون بالا اغلب یک بیماری خاموش است، می تواند سالها قبل از آشکار شدن علائم به بدن شما آسیب برساند. اگر فشار خون بالا درمان نشود، ممکن است با عوارض جدی،حتی کشنده ای روبرو شوید.

عوارض فشار خون بالا شامل موارد زیر است.

آسیب دیدن عروق(رگ ها)
عروق سالم انعطاف پذیر و قوی هستند. خون از طریق عروق و عروق سالم به طور آزاد و بدون مانع جریان می یابد.
فشار خون بالا باعث سخت شدن،تنگ شدن و کشش عروق می شود. این آسیب رساندن چربی های رژیم در رگ های شما و محدود کردن جریان خون را آسان می کند. این آسیب می تواند منجر به افزایش فشار خون،انسداد و در نهایت، حمله قلبی و سکته مغزی شود.

آسیب به قلب
فشار خون بالا باعث می شود قلب شما بیش از حد کار کند. افزایش فشار در رگهای خونی،عضلات قلب را مجبور می کند که بیشتر و بیشتر از فشار قلب سالم به پمپاژ بپردازند.
این ممکن است باعث بزرگ شدن قلب شود. بزرگ شدن قلب خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش می دهد:
نارسایی قلبی
اختلال ریتم قلبی
حمله قلبی

آسیب به مغز
مغز شما برای تأمین درست عملکرد خود به تأمین سالم خون غنی از اکسیجن متکی است. فشار خون بالا می تواند میزان خون رسانی مغز شما را کاهش دهد:
انسداد موقت جریان خون به مغز حملات ایسکمیک گذرا (TIA) نامیده می شود.
انسداد قابل توجه جریان خون باعث مرگ سلول های مغزی می شود. این به عنوان سکته مغزی شناخته می شود.
فشار خون کنترل نشده ممکن است بر حافظه و توانایی یادگیری،یادآوری،صحبت و استدلال شما تأثیر بگذارد. درمان فشار خون بالا اغلب اثرات فشار خون کنترل نشده را پاک یا معکوس نمی کند. با این وجود خطرات مربوط به مشکلات آینده را کاهش می دهد.

ترجمه: مجتبی نوری

منبع: Healthline

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا