افغانستان

«عاملان حمله بر جنبش روشنایی و ده‌ها حمله‌ی تروریستی دیگر توسط امنیت ملی بازداشت شدند.»

ریاست مطبوعات و روابط عامه‌ی معاونیت اول ریاست‌جمهوری کشور می‌گوید که عاملان ده‌ها حمله‌ی تروریستی مرگبار از جمله حمله بر جنبش روشنایی توسط نیروهای امنیت ملی بازداشت شده‌اند.

ریاست مطبوعات و روابط عامه‌ی معاونیت اول ریاست‌جمهوری امروز «پنج‌شنبه، ۳۰ ثور» با نشر خبرنامه‌ای گفته است که عاملان این حمله از نواحی مختلف شهر کابل بازداشت شده‌اند.

در خبرنامه از این افراد به نام‌های «شریف‌الله»، «عبدالواحد»، «محمدصابر»، «ایوب»، «عزیز رحیم»، «عبدالمتین» و «خدیجه» یاد شده و آمده است که آنان عضو یک هسته‌ی مهم گروه داعش بوده‌اند.

ریاست مطبوعات و روابط عامه‌ی معاونیت اول ریاست‌جمهوری به نقل از ریاست عمومی امنیت ملی گفته است که با بازداشت این افراد، این هسته‌ی داعش متلاشی شده است. این ریاست افزوده است که اسامی شریف‌الله، عبدالواحد و قاری صابر اعتراف کرده‌اند که تاکنون در ۵۱ حمله‌ی انفجاری، چهار انفجار به وسیله‌ی موتورسایکل و بایسکل، یک انفجار موتر بمب‌گذاری‌شده، سه انفجار ماین، دو پرتاب راکت و یک اختطاف دست داشته‌اند.

آنان همچنین اعتراف کرده‌اند که در انجام و طرح‌ریزی ده‌ها حمله‌ی مرگبار انتحاری و قتل‌های هدفمند از جمله ترور رهبران و علمای برجسته‌ی دینی در مناطق مختلف کشور و بمب‌گذاری در اماکن مذهبی و عمومی نقش داشته‌اند.

ریاست مطبوعات و روابط عامه‌ی معاونیت اول ریاست‌جمهوری از جمله‌ی این حملات مرگبار از حمله بر جنبش روشنایی، حمله‌ی انتحاری در شش‌درک، حمله بر مفتی نعمان در ولسوالی شکردره‌ی کابل، حمله بر موتر حامل کارمندان وزارت ارشاد، حج و اوقاف و حمله بر وکلای معترض در چهارراهی زنبق نام برده است.

همچنین این ریاست گفته است که اعضای این شبکه‌ی داعش در طرح و حمله بر انفجار ماین در میان حمایت‌کنندگان جنبش تحفظ پشتون‌ها، حمله‌ی راکتی از ساحه‌ی پنجصدفامیلی و شهرک آریا بر سفارت امریکا در کابل، حمله بر مسجد امام زمان در قلعه‌ی نجارا، اختطاف و قتل دو خانم خارجی در عقب لیسه‌ی حبیبیه‌ی شهر کابل و حمله بر زیارتگاه سخی دست داشته‌اند.

افزون بر این‌ها، آنان اعتراف کرده‌اند که در حمله بر سه‌راهی شش‌درک بر خبرنگاران، در ساحه‌ی سرک ۱۴ وزیراکبرخان، تکیه‌خانه‌ی قلعه‌ی فتح‌الله، دانشگاه مارشال محمدقسیم فهیم، علما در ورودی خیمه‌ی لویه‌جرگه، اعتراض‌کنندگان هزاره‌تبار، وزارت مخابرات، مسجد الزهرا، موترهای خارجی در نزدیکی چهارراهی مقاومت، قراول وزارت احیا و انکشاف دهات و شفاخانه‌ی ۴۰۰ بستر ارتش نیز دست داشته‌اند.

همچنین اعضای این شبکه‌ی گروه داعش گفته‌اند که در انداخت‌های هاوان بر ارگ ریاست‌جمهوری هم دست داشته‌اند.

ریاست مطبوعات و روابط عامه‌ی معاونیت اول ریاست‌جمهوری تأکید کرده است که تحقیقات همچنین از افراد بازداشت‌شده جریان دارند.

از سویی هم، در خبرنامه‌ی این ریاست آمده است که براساس اعترافات عبدالواحد نام، از زمان فعالیت او در گروه داعش تاکنون ۲۰ خانه را در نواحی‌های مختلف به شکل کرایی گرفته و از آن برای جابه‌جایی تروریستان و ساخت‌وساز ماین‌ها استفاده می‌کرده‌اند.

این عضو بازداشت‌شده‌ی داعش گفته است که او در این مدت ۵۰ فرد انتحاری را هم از شهر جلال‌آباد، مرکز ننگرهار به شهر کابل انتقال و در این خانه‌ها جای داده‌اند.

به نقل از خبرنامه تعدادی از این افراد همچنان اعتراف کرده‌اند که از همکاران نزدیک «داکتر نقیب» که سابقه‌ی عضویت در «حزب اسلامی» و اخیرا رهبریت گروه داعش در کابل را به عهده داشته است، بوده‌اند.

همچنین در جریان عملیات برای بازداشت این افراد در ناحیه‌های پانزدهم و هفدهم شهر کابل و ولسوالی بگرامی اسامیان «خالق قندهاری»، «صفی‌الله»، «امید» و دو نفر دیگر که هویت‌شان شناسایی نشده است، کشته شده‌اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا