افغانستانخبر برتر

امریکا برای خروج از افغانستان، جنگنده‌‌های بیش‌تر به منطقه ارسال می‌کند.

وزارت دفاع امریکا به تازه‌گی اعلام کرده است که بمب‌افکن‌ها و جنگنده‌های بیش‌تر را به منطقه می‌فرستد تا خروج سربازان این کشور از افغانستان به صورت مصون انجام شود.

لوید آستین، وزیر دفاع امریکا و مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش این کشور، روز «پنج‌شنبه، ۱۶ ثور»، در یک نشست خبری در این مورد جزییات ارایه کردند. این دو مقام ارشد نظامی امریکا هم‌چنین از عملکرد نیروهای افغانستان در مهار تروریستان ستایش کردند.

مارک میلی در این نشست خبری گفت که ۱۲ جنگنده‌ اف-۱۸ امریکا به منطقه اعزام شده و از شش فروند بمب‌افکن بی-۵۲ نیز برای پوشش عملیات خروج به کار گرفته خواهد شد. به همین ترتیب، صدها نیروی ویژه ارتش نیز برای خروج نیروهای امریکایی آماده شده‌اند.

در این نشست خبری رییس ستاد مشترک ارتش امریکا اذعان کرد که خطر حملات خشن از سوی طالبان علیه نیروهای امنیتی وجود دارد و «طالبان از زمان شروع خروج نیروهای امریکایی یا ایتلاف از افغانستان از اول ماه می تاکنون هیچ حمله‌ای به آن‌ها نکرده‌اند».

مارک میلی از جانب دیگر نیروهای امنیتی افغانستان را «منسجم» توصیف کرد و گفت که این نیروها اکنون برای کشور خود می‌جنگند و این نتیجه‌گیری که طالبان دولت را سقوط می‌دهند، درست نیست. میلی می‌گوید که وزارت دفاع امریکا در حال بررسی گزینه‌هایی برای ادامه حمایت از نیروهای دولتی افغانستان پس از خروج است. این همکاری‌ها شامل فراهم‌سازی آموزش نیروهای امنیتی افغانستان و پیشنهاد کمک مالی طولانی‌مدت به مبلغ سالیانه چهار میلیارد دالر به ارتش افغانستان به کنگره می‌شود.

به گفته مارک میلی، امریکا در نظر دارد که حمایت از نیروهای هوایی افغانستان را از راه دور و از یک کشور دیگر ادامه دهد.

در این نشست وزیر دفاع امریکا برای مهار طالبان از سوی دولت افغانستان ابراز امیدواری کرد. لوید آستین خاطرنشان کرد که شکست طالبان بدون حمایت امریکا، برای افغان‌ها یک چالش است.

وزیر دفاع امریکا گفت که امیدوار است تا نیروهای امنیتی افغانستان نقش مهمی در توقف طالبان داشته باشند. او افزود «آن‌چه ما امروز شاهد هستیم، همان چیزی است که انتظارش را داشتیم؛ یعنی افزایش فشار بر نیروهای افغان».

لوید آستین با اشاره به عملیات نیروهای امنیتی افغان در هلمند علیه طالبان گفته است که نیروهای امنیتی عملکرد نسبتاً خوبی از خود نشان داده‌اند.

از جانب دیگر، ناتو نیز اعلام کرده است که روند خروج نیروهای ناتو ادامه دارد، اما این خروج به فصل همکاری‌ها پایان نمی‌دهد. ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، در نشست وزیران دفاع اتحادیه اروپا گفت که ناتو در حال بررسی راه‌هایی برای حمایت از نیروهای امینتی افغانستان است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا