افغانستانخبر برتر

رییس ستاد ارتش امریکا: احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان وجود دارد.

مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا، می‌گوید که احتمال جنگ داخلی در افغانستان وجود دارد.

به گفته او، جنگ داخلی در افغانستان سبب تجدید حیات گروه‌هایی مانند القاعده، داعش و سایر گروه‌های تروریستی می‌شود.

مارک میلی در سفر خود به آلمان روز «شنبه، ۱۳ سنبله»، در یک مصاحبه با فاکس‌نیوز گفته است که هنوز اطمینان ندارد که طالبان قادر خواهند بود تا قدرت خود را تثبیت و حکومت ایجاد کنند.

او افزود: «برآورد نظامی من این است که شرایط کنونی احتمالاً به یک جنگ داخلی برسد. نمی‌دانم آیا طالبان می‌توانند قدرتش را تحکیم و حکمرانی کنند یا نه. ممکن است سازمان‌های تروریستی از بی‌نظمی در افغانستان به عنوان فرصتی برای رسیدن به دستاوردهایی استفاده کنند.»

با این حال، رییس ستاد ارتش امریکا در پاسخ به پرسش که آیا می‌تواند وضعیتی را تصور کند که در آن نیروهای امریکایی مجبور به بازگشت به افغانستان باشند، گفت: «انتخاب این سیاست بسیار دشوار خواهد بود.» او افزود که پاسخ گفتن به این پرسش هنوز زود است.

با این حال، مارک میلی گفت که فکر می‌کند که احتمال زیاد برای جنگ داخلی گسترده وجود دارد و این ممکن است منجر به شرایطی شود که سبب بازسازی گروه‌های تروریستی شود.

به گفته او، امریکا قصد دارد که این موضوع را زیرنظر بگیرد، هرچند مارک میلی اذعان کرد که نظارت اوضاع دشوار خواهد بود؛ زیرا امریکا در افغانستان هیچ نوع حضور ندارد.

مارک میلی می‌گوید که امریکا مجبور خواهد بود تا دوباره شبکه‌های اطلاعاتی انسانی و غیره را ایجاد کند و اگر تهدیدی متوجه بود، به عملیات ادامه دهد.

نیروهای امریکایی نیمه «دوشنبه‌، ۸ سنبله»، میدان هوایی کابل را ترک کردند و به حضور ۲۰ ساله خود پایان دادند. خروج امریکا از افغانستان هرچند طبق توافقی انجام شده است که با طالبان امضا کرده بود، اما از سوی بسیاری از کشورهای منطقه غیرمسوولانه خوانده شده است.

طالبان اعلام کرده‌اند که به زودی «حکومت همه‌شمول» خود را تشکیل می‌دهند. آماده‌گی‌ها نیز برای اعلام دولت گرفته شده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا