افغانستانخبر برتر

مقامات پیشین شرکت برشنا: در صورت پرداخت نشدن بدهی‌ها، برق وارداتی قطع می‌شود.

شماری از مقامات پیشین شرکت برشنا از پرداخت نشدن پول برق وارداتی خبر داده‌اند و گفته‌اند که اگر بدهی‌ها به کشورهای تأمین‌کننده برق پرداخت نشود، احتمال دارد که این کشورها برق‌ وارداتی افغانستان را قطع کنند.

روزنامه وال‌ استریت ژورنال روز یک‌شنبه، یازدهم میزان، با نشر گزارشی گفت که با توجه به پرداخت نشدن پول تامین‌کننده‌گان برق آسیای مرکزی، ممکن است که افغانستان در زمستان پیش‌رو برق نداشته باشد.

این روزنامه به نقل از داوود نورزی، رییس پیشین شرکت برشنا، وضعیت را «خطرناک» پیش‌بینی کرده و گفته است که این اقدام کشورهای شمال افغانستان می‌تواند کابل و برخی دیگر از ولایات را در تاریکی فرو ببرد.

براساس گزارش‌ها، شرکت برشنا در زمان داوود نورزی ۴۰ میلیون دالر در خزانه‌اش داشت و مسوولان در حکومت تلاش داشتند که این پول را خارج کنند.

اکنون اما منابع به وال استریت ژورنال گفته‌اند که با توجه به قطع کمک‌های بین‌المللی، طالبان تصمیم گرفته‌اند که از این پول برای تسویه بدهی‌های برق افغانستان استفاده نکنند.

منابع در شرکت برشنا گفته‌اند که بدهی‌های این شرکت از آن زمان تا حال ۹۰ میلیون دالر افزایش یافته و هم‌چنان در حال افزایش است.

این در حالی است که نهادهای دولتی ماه‌ها پول مصارف برق‌شان را پرداخت نکرده‌اند.

از سوی دیگر، نصف مجموع پول وارداتی که ۳۸۷ میلیون دالر است را شهریان کابل می‌پردازند.

مقامات پیشین شرکت برشنا گفته‌اند که با توجه به بدتر شدن وضعیت اقتصادی، ممکن است که مردم نیز نتوانند پس از این پول صرفیه برق‌شان را بپردازند.

به این ترتیب منابع تصریح می‌کنند که پس از کشمکش‌ها میان افغانستان و تاجیکستان، احتمال دارد که مقامات آن کشور هرچه زودتر اقدام به این کار کند.

با توجه به خشک‌سالی در افغانستان و کاهش تولیدات برق آبی، بیش از ۸۰ درصد برق کشور را برق وارداتی تشکیل می‌دهد.

در حال حاضر برق وارداتی افغانستان از تاجیکستان، اوزبیکستان،‌ ترکمنستان و ایران تأمین می‌شود که سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دالر هزینه برمی‌دارد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا