افغانستاناقتصادخبر برتر

درخواست کمک فوری ۱۱۵ میلیون دالری اداره غذا و کشاورزی ملل متحد برای کمک به کشاورزان افغانستان.

اداره غذا و کشاورزی ملل متحد «FAO» خواستار کمک فوری ۱۱۵ میلیون دالری شد که بتواند با استفاده از آن، نیاز کشاورزان و خانواده‌های‌شان را برای کشت در زمستان پیش‌رو و بهار سال آینده رفع کند.

این نهاد روز «جمعه، ۲۸ عقرب»، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در صورت دست‌رسی به این بسته کمکی، یک پنجم آن به گونه مستقیم در اختیار زنانی قرار می‌گیرد که مصروف کشاورزی هستند.

به باور مسوولان اداره غذا و کشاورزی ملل متحد، بسته کمکی ۱۵۷ دالری برای کشت گندم، می‌تواند یک خانواده افغان را کمک کند تا غلات مورد نیاز یک سال‌شان را به دست آورد.

براساس معلومات این نهاد، هم اکنون سالانه یک هزار و ۸۰ دالر لازم است تا یک خانواده متوسط بتواند حداقل نیازهای غذایی‌اش را در افغانستان تأمین کند.

این در حالی است که به باور اداره غذا و کشاورزی ملل متحد، تنها شمار کمی از خانواده‌ها کشاورز در افغانستان می‌توانند از پس آن برایند.

این نهاد هم اکنون بسته‌ها برای کشت گندم را در فصل زمستان برای کشاورزان ۳۱ ولایت توزیع می‌کند.

به گفته مسوولان اداره غذا و کشاورزی ملل متحد، کشاورزان افغانستان هم اکنون برای خشک‌سالی سال آینده میلادی آماده‌گی می‌گیرند و ادامه این وضعیت، خطر قحطی جدی را در سال ۲۰۲۲ میلادی به وجود می‌آورد.

براساس بررسی‌های ریچارد ترنچارد، نماینده این اداره در افغانستان که به تازه‌گی به ولسوالی زنده‌جان هرات سفر کرده است، کشاورزان افغان افزون بر کمک غذایی که برنامه جهانی غذا «WFP» ارایه می‌کند، به پول نقد نیز نیاز دارند.

او گفته است که کشاورزان در افغانستان هم اکنون نهادها یا افرادی را ندارند که به آنان کمک کنند و سرانجام مجبور می‌شوند که برای به دست آوردن پول به منظور آماده‌گی برای کشت دوباره، اجناس‌شان را بفروشند.

اداره غذا و کشاورزی ملل متحد در حالی خواستار کمک فوری برای رسیده‌گی به وضعیت کشاورزان افغان می‌شود که در جریان سال روان، افغانستان برای چندمین سال پیهم، با خطر خشک‌سالی روبه‌رو است.

براساس آمارهای این نهاد، ۷۰ درصد نفوس افغانستان در مناطق روستایی زنده‌گی می‌کنند و ۸۰ درصد معیشت آنان را کشاورزی یا گله‌داری تشکیل می‌دهد.

اداره غذا و کشاورزی ملل متحد پیش‌تر نیز با نشر گزارشی هشدار داده بود که کشاورزان افغان به دلیل فقر و خشک‌سالی، در پی فروش زمین‌های‌شان هستند و این کار سبب گسترش بحران در افغانستان می‌شود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا